Diskuze v psychologii, 2019 (roč. 1), číslo 1
Editorial, Editorial article
Editorial
L. Viktorová
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):i
Original contributions, Original article, Research article
Vztah místa kontroly a rizikových aktivit u českých adolescentů
The relation between locus of control and risk activities by czech adolescents
Martin DOLEJŠ, Vanda ZEMANOVÁ, Lucie VAVRYSOVÁ
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):1-8 | DOI: 10.5507/dvp.2019.002
Článek prezentuje vztahy mezi místem kontroly (locus of control) a vybranými rizikovými aktivitami, které realizují čeští adolescenti. Ve výzkumném projektu bylo využito několik psychodiagnostických metod na měření místa kontroly: Škála místa kontroly Zemanová, Dolejš (SMKZD), Škála interního a externího místa kontroly - 4 (IE-4, Die Skala Internale-Externale-Kontrollüberzeugung-4), Krátká škála pro posouzení orientace locus of control v průzkumech populace (KMKB, Kurzskalen zur Messung von Kontrollüberzeugungen in Bevölkerungsumfragen), Škála interního-externího místa kontroly (CNSIE, Children's Nowicki-Strickland Internal-External control scale)...
Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují
A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsary school attendance with the children who enter the primary education
Martin Dolejš, Marek Kolařík, František Štefek, Miroslav Piňos, Kateřina Motlová, Lucie Kozáková
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):9-16 | DOI: 10.5507/dvp.2019.003
Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla...
Připravenost k rodičovství a vztahová vazba
Parenthood readiness and attachment
Lucie UCHYTILOVÁ, Lucie VIKTOROVÁ
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):17-27 | DOI: 10.5507/dvp.2019.001
Diplomová práce, která je podkladem pro tento příspěvek, se zaměřila na připravenost k rodičovství u mladých dospělých v souvislosti s teorií vztahové vazby a s dalšími faktory (pohlaví, věk, aspekty partnerského vztahu a subjektivní vývojový status). Teoretická část vychází z konceptu teorie vztahové vazby, z poznatků vývojové psychologie a z tematicky relevantních výzkumů. Kvantitativní dotazníkové šetření realizované online se uskutečnilo na vzorku mladých dospělých v České republice ve věku 18-35 let, N = 659. Vytvořili jsme dotazník vlastní konstrukce a ke zjištění typu vztahové vazby byla použita Zkrácená česká verze škály Experiences in Close...
Vnímanie výchovných štýlov a prejavy rizikového správania dospievajúcich v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania
Perceived upbringing styles and risk behavior expressions of adolescents in the system of lower secondary education
Michal ČEREŠNÍK, Miroslava ČEREŠNÍKOVÁ
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):28-40 | DOI: 10.5507/dvp.2019.004
V príspevku prezentujeme čiastkové výsledky výskumnej aktivity, ktorá sa týka vzťahu rizikového správania dospievajúcich a percipovaných výchovných štýlov v ich rodine. Vychádzame z Jessorovej koncepcie Syndróm rizikového správania v dospievaní. Dáta sme získali od viac ako 600 dospievajúcich všetkých krajov Slovenska. Boli vo veku 10 až 16 rokov. Navštevovali základné školy. Vo výskumne sme použili 38-položkový Dotazník rizikového správania (Čerešník, 2016) v modifikovanej podobe a Dotazník na zisťovanie spôsobu výchovy v rodine (Čáp, Boschek, 1994). Predpokladali sme vzťah medzi výchovným štýlom a prejavmi rizikového správania. V príspevku prezentujeme...
Differences in physical activities and food-related practices in relation to perceived parenting styles among (pre-) adolescents aged from 10 to 15
Robert TOMŠIK, Martin DOLEJŠ
Diskuze v psychologii 2019, 1(1):41-47 | DOI: 10.5507/dvp.2019.005
The main objective of the study is to identify the differences in risk behaviour in terms of physical activities and food-related practices in relation to parenting styles as perceived by (pre-) adolescents. The Eating Habits and Activities subscale of the Questionnaire of Risk Behaviour (QRB), consisting of seven items, was used to examine specific forms of risk behaviour, while a standardized questionnaire for detecting parenting styles in the family (DZSVR) was used to examine parenting styles: democratic, authoritarian, liberal, and indifferent. The research sample consists of (pre-) adolescents in elementary schools in all regions of the Slovak...