Diskuze v psychologii, 2021 (roč. 3), číslo 1

Editorial, Editorial article

Editorial

Michal Bártek

Diskuze v psychologii 2021, 3(1)  

Milé čtenářky, milí čtenáři, je pro mě milou povinností vám po několika měsících představit další číslo časopisu Diskuze v psychologii.  Opět se dostáváme do období, které přináší určitou míru nejistoty a nových životních zkoušek. Zároveň je to však prostor ponořit se do hlubokých otázek našeho bytí a využít je k pozitivní změně našich životů a osobnímu rozvoji. K tomu poslednímu vám doufejme přispěje i naše aktuální číslo časopisu. V aktuálním čísle můžete nalézt články z rozmanitých okruhů psychologie od českých a slovenských autorů. Psychometricky laděný příspěvek autorů Z. Dvořákové, L. Krámské a J. Žalmanové...

Original contributions, Original article, Research article

Akademický stres - přehledová studie

Academic stress - review study

Eva Sedláková

Diskuze v psychologii 2021, 3(1):1-8 | DOI: 10.5507/dvp.2021.005  

Akademický stres je pojem relativně nový. Vyplývá z mechanismů stresu obecného, ale váže se ke specifickému prostředí. Týká se tedy, na rozdíl od stresu obecného, jen určité skupiny lidí. Cílem přehledové studie je představit akademický stres a vysvětlit jeho důležitost ve vztahu nejen ke vzdělávání, ale společnosti jako takové, popsat, jakými nástroji je možné akademický stres měřit, a stručně nastínit vývoj těchto nástrojů. Přesto, že se problematika akademického stresu týká nejen studentů, ale i akademických pracovníků, tato přehledová studie se zabývá pouze první skupinou. Zdroje stresu sice mohou být pro obě skupiny zdánlivě stejné (časový stres,...

Prežívanie úzkosti, stresu, osamelosti a well-being rodičov počas prvej a druhej vlny pandémie koronavírusu na Slovensku

Experiences of anxiety, stress, loneliness and well-being of parents during the first and second wave of coronavirus pandemic in Slovakia

Robert Tomšik, Eva Rajčániová, Petra Ferenčíková

Diskuze v psychologii 2021, 3(1):9-21 | DOI: 10.5507/dvp.2021.002  

Cieľom štúdie bolo zmapovanie úrovne well-beingu, stresu, úzkosti a osamelosti rodičov počas prvej vlny pandémie koronavírusu na Slovensku (apríl-máj 2020) v porovnaní so začínajúcou druhou vlnou v októbri 2020. Prvej fázy výskumu sa zúčastnilo 457 respondentov, druhej fázy sa zúčastnilo 125 z nich. V online dotazníkovej batérii boli použité výskumné nástroje merajúce well-being (WHO-5), úzkosť (GAD-7), osamelosť (DJGLS-6) a vnímaný stres (PSS-10). Počas prvej vlny pandémie bola u respondentov zaznamenaná mierne znížená úroveň well-beingu a stredná úroveň stresu, úzkosti a osamelosti. Pomocou dvojstupňovej klastrovej analýzy boli identifikované 4 podskupiny...

Rozdiely v interných a externých faktoroch reziliencie u žiakov základnej a strednej školy

Internal and external resilience factors differences between elementary and high school students

Lenka Abrinková, Marcela Štefaňáková

Diskuze v psychologii 2021, 3(1):22-28 | DOI: 10.5507/dvp.2021.004  

Reziliencia a jej faktory sú kľúčovými premennými v pozitívnom vývine adolescentov, preto bolo cieľom príspevku skúmať rozdiely v interných faktoroch reziliencie (IFR) a vnímaných externých faktoroch reziliencie (EFR) vzhľadom na typ školy a rod. Výskumnú vzorku tvorilo 515 študentov: 58 % deviatakov základných škôl (ZŠ) (priemerný vek = 14,49) a 42 % prvákov stredných škôl (SŠ) (priemerný vek = 15,21). Dvojvchodná MANOVA IFR preukázala štatisticky významné rozdiely v sebakontrole a v sebaúcte v prospech študentov ZŠ. Dievčatá vykazovali nižšiu úroveň sebaúcty a sebakontroly. V EFR boli zistené rozdiely v Školskej zakorenenosti v prospech študentov...

Scénář tikající bomby

The ticking bomb scenario

Pavlína Košťálová, Olga Pechová

Diskuze v psychologii 2021, 3(1):29-35 | DOI: 10.5507/dvp.2021.003  

Cílem výzkumné studie bylo prozkoumat postoje ke scénáři tikající bomby a vliv oboru studia, pohlaví, víry a míry jistoty, že zadržený ví relevantní informace. Výzkum byl prováděn pomocí kvantitativní metodologie a ke sběru dat byla použita část dotazníku od WorldPublicOpinion.org a část vlastní konstrukce. Výzkum byl prováděn na vysokoškolských studentech a respondenti byli vybíráni nepravděpodobnostními metodami sběru dat. Bylo získáno 519 respondentů, z toho 167 mužů a 352 žen. Dále byli respondenti děleni na 203 studentů pomáhajících profesí a 308 jiných profesí. Jako věřící v Boha se označilo 143 respondentů. V tomto výzkumu se prokázala statistická...

Validizační studie české verze Neuropsychological Assessment Battery

Validation study of the Neuropsychological Assessment Battery Czech version

Zuzana Dvořáková, Lenka Krámská, Julie Žalmanová

Diskuze v psychologii 2021, 3(1):36-42 | DOI: 10.5507/dvp.2021.001  

Neuropsychological Assessment Battery (NAB) je komplexní baterie testující základní kognitivní funkce a její psychometrické kvality byly opakovaně potvrzeny. Cílem předkládané studie je představit českou verzi NAB a ověřit její psychometrické vlastnosti. Skupině 116 zdravých dobrovolníků byla administrována metoda NAB, část souboru (n = 40) byla pro ověření kriteriální validity testována českou výzkumnou verzí Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status (RBANS). Český a původní americký soubor se liší v průměrných hodnotách u 34 z 51 T-skórů (p < 0,05), což je ovlivněno rozdílnými demografickými charakteristikami souborů....