Diskuze v psychologii 2019, 1(1):9-16 | DOI: 10.5507/dvp.2019.003

Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují

Martin Dolejš1, Marek Kolařík1, František Štefek2, Miroslav Piňos3, Kateřina Motlová2, Lucie Kozáková1
1 Katedra psychologie FF UP, Křížkovského 10, Olomouc
2 Pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum Olomouckého kraje, Olomouc
3 Pedagogicko-psychologická poradna, Bruntál, p. o.

Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.

Klíčová slova: školní zralost; odklad školní docházky; Edfeldtův reverzní test; Jirásek-Kern Orientační test školní zralosti

A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsary school attendance with the children who enter the primary education

The introductory paragraphs of this article deal with the problems of school readiness and the postponement of compulsory school attendance. We define the concept of school readiness, which criteria it comprises of and how we can test it. The root cause of the immaturity lies in the deficiencies within the educational environment, the somatic development, the neurotic development and the early CNS damage. Request for the postponement of compulsory school attendance has been according to the CSI (2013) unchanged since 2011/2012, the favorable result receives 22.8 % of the preschoolers. The research project that serves as the basis of this article was carried out with 301 children in 2014 and other 1518 children underwent a psychological assessment which was performed in 2003, 2008 and 2013. The findings revealed that individual subscales of The Orientation Test of School Readiness (OTSZ) are in moderately strong relationship and their relation to the overall score of OTSZ is also highly dependent (in both forms of the questionnaire). The children who do not receive the approval of postponement achieve better results in all given tasks than the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance. The correct pencil grip had 34% of children during the psychological assessment in 2003, 35 % of children in 2008 and 40 % in 2013. The topic of the discussion is definitely an unrepresentative unit in view of the reference population within the territory of the Czech Republic. This limitation was offset by a thorough analysis of the archival data that were collected within the two Educational and Psychological Counselling Centers and from the several hundred respondents (reports). The research has confirmed that the OTSZ methods and the Reversal Test (RT) may serve as a quality psycho-diagnostic tool when deciding on the postponement of compulsory school attendance and we can say they provide quality prediction of the school success.

Keywords: school readiness; postponement of compulsory school attendance; Edfeldt's Reversal Test; Jirásek-Kern's The Orientation Test of School Readiness

Vloženo: 22. únor 2019; Přijato: 14. srpen 2019; Zveřejněno: 1. říjen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dolejš M, Kolařík M, Štefek F, Piňos M, Motlová K, Kozáková L. Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují. Diskuze v psychologii. 2019;1(1):9-16. doi: 10.5507/dvp.2019.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2012/2013. Získáno z http://www.csicr.cz/getattachment/dbb46d47-e52b-49ba-915f-b47cdb82cae4
  2. Edelsberger, L., & Kábele, F. (1988). Speciální pedagogika pro učitele prvního stupně základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  3. Edfeldt, A. W. (1992). Reverzný test - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika.
  4. Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. (2012). Analýza výsledků šetření v PPP. Získáno z http://www.ippp.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=311&Itemid=323
  5. Jirásek, J. (1992). Orientační test školní zralosti - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika.
  6. Karpíšková, J. (2010). Školní zralost. (Nepublikovaná bakalářská práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  7. Kollárik, K. (1974). Prispevok k otázke spoľahlivosti testov pripravenosti na školu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 3, 247-252.
  8. Kollárik, K. (1978). Školské výsledky žiakov v závislosti od úrovne pripravenosti na školu. In: L. Ďurič a kol., Psychológia a škola VI. Bratislava: SPN.
  9. Komplexní vzdělávací centrum Montessori. (2011). Diagnostika školní zralosti u dětí předškolního věku v běžné mateřské škole v porovnání s mateřskou školou Montessori. Získáno z http://www.slunicko-montessori.cz/diagnostika-skolni-zralosti.
  10. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  11. Pedagogicko-psychologická poradna Frýdek-Místek. (2011). Školní zralost. Získáno z http://www.pppfm.cz/ skolni_zralost.html.
  12. Schürerová, L. (1997). Zkušenosti s Edfeldtovým Reversním testem a adaptovaným Reversním testem. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 3, 235-245.
  13. Součková, Z. (2011). Připravenost dětí předškolního věku na vstup do základní školy. (Nepublikovaná diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.
  14. Šálková, J. (2013). Příčiny odkladu školní docházky. (Nepublikovaná diplomová práce). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  15. Šmelová, E., Petrová, A., & Plevová, I. (2011). Reflexe dílčích výsledků z výzkumné studie zaměřené na připravenost k zahájení povinné školní docházky. In: T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (333-337). Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
  17. Vildová, L. (2011). Školní zralost a diagnostika. (Nepublikovaná bakalářská práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  18. Zajícová, V. (2008). Školní zralost dítěte při nástupu do ZŠ. (Nepublikovaná diplomová práce). Masarykova univerzita v Brně.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.