Diskuze v psychologii, 2021 (roč. 3), číslo 2
Editorial, Editorial article
Editorial
Michal Bártek
Diskuze v psychologii 2021, 3(2)
Milé čtenářky, milí čtenáři, s radostí vás chci přivítat u další čísla časopisu Diskuze v psychologii. V aktuálním čísle můžete nalézt články z rozmanitých okruhů psychologie od českých a slovenských autorů. Příspěvek A. Horáčkové a K. Banárové nás zavede ke zkoumání vybraných osobnostních rysů ve vztahu k rizikovému chování v dospívání. V oblasti dospívání zůstaneme v anglicky psaném článku autorů D. Lengharta a M. Verešové zabývající se homonegativitou, binegativitou a transnegativitou z aspektu sexuální identifikace a rodu u slovenských adolescentů. Psychometricky laděný příspěvek autorů P. Ferenčíkové, L. Kolcunové, R. Tomšíka...
Original contributions, Original article, Research article
Nevyhnutné kroky k vytvoreniu validného kompetenčného modelu pre profesionálov záchrannej zdravotnej služby
Necessary steps in developing a valid competency model for emergency medicine professionals
Zuzana Kaššaiová
Diskuze v psychologii 2021, 3(2):43-53 | DOI: 10.5507/dvp.2021.007
V posledných rokoch narastá záujem o kompetencie a kompetenčné modely pre zdravotníckych profesionálov. Avšak, relatívne málo štúdii sa zameriava na nevyhnutné kompetencie pre profesionálov pracujúcich v záchrannej zdravotnej službe (ZZS). Navyše, zistenia ohľadom základných kompetencií potrebných pre ZZS nie sú jednotné. Preto poskytujeme vhľad do kompetencií a existujúcich kompetenčných modelov vytvorených pre ZZS, informujeme o možných stratégiach rozvoja kompetenčného modelu pre ZZS a zvažujeme možné výhody a nevýhody využitia konkrétnych metód. Tento článok ponúka detailný teoretický rámec, vysvetľuje výhody tohto konceptu ako aj jeho kritiku...
Vybrané osobnostní rysy ve vztahu k rizikovému chování v dospívání
Selected personality traits in relation to risk behaviour in adolescence
Anna Horáčková*, Katarína Banárová
Diskuze v psychologii 2021, 3(2):54-61 | DOI: 10.5507/dvp.2022.001
Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, zda existuje statisticky významná souvislost mezi vybranými osobnostními rysy a rizikovým chováním u žákyň a žáků 2. stupně ZŠ (ISCED2) v Olomouckém kraji. Výzkum byl realizován pomocí kvantitativní metodologie. Testová baterie sestávala ze dvou standardizovaných diagnostických nástrojů - Škála osobnostních rysů představujících riziko z hlediska užívání návykových látek (SURPS; Woicik, Stewart, Pihl, & Conrod, 2009; česká verze Dolejš, Miovský, & Řehan, 2012) a Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA; Dolejš & Skopal, 2015). Respondenti/respondentky byli vybíráni nepravděpodobnostní metodou. Průměrný...
Psychometrické vlastnosti slovenskej verzie nástroja Parental Stress Scale počas pandémie ochorenia Covid-19
Psychometric properties of the slovak version of the Parental Stress Scale during the Covid-19 pandemic
Petra Ferenčíková*, Lenka Kolcunová, Robert Tomšik, Eva Rajčániová
Diskuze v psychologii 2021, 3(2):62-72 | DOI: 10.5507/dvp.2022.002
Problematike rodičovského stresu je nutné venovať značnú pozornosť, a preto je potrebné mať k dispozícii jednoduchý, a pritom spoľahlivý nástroj, umožňujúci stanoviť aktuálnu mieru pociťovanej rodičovskej záťaže - stresu a pociťovanej spokojnosti, resp. nespokojnosti v roli rodiča. Predkladaná štúdia sa zaoberala overením vybraných psychometrických charakteristík slovenskej verzie nástroja Parental Stress Scale (PSS), vyvinutej pôvodne Berryovou a Jonesom (1995), ktorá patrí v tomto smere medzi jednu z najpoužívanejších metód. Overenie škály obsahujúcej 18 položiek bolo realizované na súbore 546 rodičov, najmä matiek. Dáta boli zbierané online, počas...
"Chci to studovat víc a chci to dělat dobře": vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
"I want to study it more and I want to do it well": psychology students' perceptions of the profession during the COVID-19 pandemic
Jan Trtílek, Natálie Navrátilová, Nikol Fojtů, Barbara Lášticová
Diskuze v psychologii 2021, 3(2):73-85 | DOI: 10.5507/dvp.2022.003
Hlavním cílem této vícepřípadové studie bylo prozkoumat, jak studenti a studentky psychologie na FF MUNI hovoří o případných změnách ve svém vnímání psychologie, motivaci ke studiu a seberealizaci v oboru v důsledku koronavirové krize. Provedli jsme 6 rozhovorů se studenty a studentkami psychologie, které jsme podrobili tematické analýze. Naše výsledky naznačují, že dopady koronavirové krize na motivaci ke studiu i na vnímání psychologie u respondentů i ve společnosti (z perspektivy participantů a participantek) jsou až na výjimky vesměs pozitivní v tom smyslu, že se posílilo vnímání významu psychologické profese i motivace studentů a studentek ke...
Homonegativita, binegativita a transnegativita z aspektu sexuálnej identifikácie a rodu u slovenských adolescentov
Homonegativity, binegativity and transnegativity in the context of sexual identification and gender among slovak adolescents
Daniel Lenghart, Marcela Verešová
Diskuze v psychologii 2021, 3(2):86-96 | DOI: 10.5507/dvp.2021.006
Primárnym cieľom nášho výskumu je analyzovať rozdiely v zložkách homonegativity, binegativity a transnegativity (HBT) a vybraných faktoroch HBT (charakteristiky rovesníckeho tlaku, nepodložené mýty a tvrdenia o HBT) u slovenských adolescentov vzhľadom na ich sexuálnu identifikáciu a rod. Sekundárnym cieľom je identifikovať vzťah medzi výskumnými premennými. Ako výskumné metódy sme využili nami modifikovanú verziu The Homophobia Scale (Wright, Adams, & Bernat, 1999); modifikovanú verziu The Perceived Peer Pressure Scale (Palani & Mani, 2016) a autorskú škálu Mýty a nepodložené tvrdenia o LGBT+ minorite. Výskumný súbor tvorilo 209 adolescentov...