Diskuze v psychologii 2019, 1(1):28-40 | DOI: 10.5507/dvp.2019.004
Vnímanie výchovných štýlov a prejavy rizikového správania dospievajúcich v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania
- 1 VÚDPaP, Cyprichova 42, 831 05 Bratislava, Slovensko
- 2 Ústav romologických štúdií, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva UKF, Kraskova 1, 49 74 Nitra, Slovensko
V príspevku prezentujeme čiastkové výsledky výskumnej aktivity, ktorá sa týka vzťahu rizikového správania dospievajúcich a percipovaných výchovných štýlov v ich rodine. Vychádzame z Jessorovej koncepcie Syndróm rizikového správania v dospievaní. Dáta sme získali od viac ako 600 dospievajúcich všetkých krajov Slovenska. Boli vo veku 10 až 16 rokov. Navštevovali základné školy. Vo výskumne sme použili 38-položkový Dotazník rizikového správania (Čerešník, 2016) v modifikovanej podobe a Dotazník na zisťovanie spôsobu výchovy v rodine (Čáp, Boschek, 1994). Predpokladali sme vzťah medzi výchovným štýlom a prejavmi rizikového správania. V príspevku prezentujeme výsledky poukazujúce na štatisticky významné vzťahy. Môžeme konštatovať, že výchovný štýl pôsobí ako faktor, ktorý môže zvyšovať výskyt niektorých prejavov rizikového správania.
Klíčová slova: výchovný štýl; rizikové správanie; dospievanie
Perceived upbringing styles and risk behavior expressions of adolescents in the system of lower secondary education
In the contribution we present the partial results of the research activity which bears on the risk behaviour of adolescents and the perceived upbringing stales in their families. As a theoretical base we start with the Jessor`s concept of the Syndrome of the Risk Behavior in the Adolescence. We acquire the data from the more than 600 of adolescents from all regions of Slovakia. They were in the age from 10 to 16. They visited the elementary schools. In the research we used the 38-items Questionnaire of the Risk Behavior (Čerešník, 2016) in the modified version and the Questionnaire for Detecting the Upbringing Style in Family (Čáp, Boschek, 1994). We assumed the relation between the upbringing styles and the risk behavior expressions. In the contribution we present showing the statistically significant relations. We can state that the upbringing style is the factor which can increase the prevalence of some risk behavior expressions.
Keywords: upbringing style; risk behavior; adolescence
Vloženo: 2. květen 2019; Přijato: 11. září 2019; Zveřejněno: 1. říjen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 37 4, 887-907.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent development. In: R. Lerner, A. C. Petersen, & J. Brooks-Gunn (Eds.), Encyclopedia of adolescence, 746-758. New York: Garland.
- Calafat, A., García, F., Juan, M., Becoña, E. & Fernández-Hermida, J. (2014). Which parenting style is more protective against adolescent substance use? Evidence within the European context. Drug and Alcohol Dependence, 138 1, 185-192.
Přejít k původnímu zdroji...
- Culbertson J. L., & Schellenbach, C. J. (1992). Prevention of maltreatment in infants and young children. In: D. J. Willis, E. W. Holden, M. & Rosenberg (Eds.). Prevention of child maltreatment: Developmental and ecological perspectives, 47-77. New York: Wiley.
- Čáp, J., & Boschek, P. (1994). Dotazník na zisťovanie spôsobu výchovy v rodine. Bratislava: Psychodiagnostika.
- Čerešník, M. (2016). Hraničná zóna. Rizikové správanie v dospievaní. Nitra: PF UKF.
- Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dryfoos. J. G. (1990). Adolescents at Risk. New York: Oxford University Press.
- Egle, U. T., Hoffmann, S. O., & Steffens, M. (1997). Psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren in kindheir und Jugend als Prädisposition für psychische Stőrungen im Erwachsenenalter. Gegenwärtiger Stand der Forschung. Der Nervenart, 68 1, 683-695.
Přejít k původnímu zdroji...
- García, F., & Gracia, E. (2009). Is always authoritative the optimum parenting style? Evidence from Spanish families. Adolescence, 44 173, 101-131.
- Gillernová, I. (2011). Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In: I. Gillernová, V. Kebza & M. Rymeš (Eds.) Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí, 121-134. Praha: Grada.
- Chan, T., & Koo, A. (2011). Parenting Style and Youth Outcomes in the UK. European. Sociological Review, 27 3, 385-399.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jessor, R. (1991). Risk Behavior in Adolescence: A psychosocial framework for understanding and action. Journal of Adolescent Health, 12 8, 597-605.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jessor, R. (1998). New Perspectives on Adolescent Risk Behavior. New York: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jessor, R., & Jessor, S. L. 1977. Problem Behavior and Psychosocial Development. New York: Academic Press.
- Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.
- Lewin, K. (1948). Resolving social conflicts. New York: Harper & Row.
- Matějček, Z. (1995). Děti v ohrožení. In: J. Dunovský, J. Dytrych, & Z. Matějček (Eds). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, 98-102. Praha: Grada,
- Miovský, M., & Zapletalová, J. (2006). Primární prevence rizikového chování na rozcestí: specializace versus integrace. In: Primární prevence rizikového chování: specializace versus integrace. Tišnov: SCAN.
- Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
- Nielsen Sobotková, V., a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.
- Prevendárová, J. (2001). Rodinná terapia a poradenstvo: Základné pojmy a teoretické východiská. Bratislava: Humanitas.
- Smart, D., et al. (2004). Patterns of antisocial behavior from early adolescence to late adolescence. Trends & Issues in crime and criminal justice series, 290. Canberra: Australian Institute of Criminology.
- Ústav informácií a prognóz. (2018). Štatistická ročenka - základné školy 2017/2018. Dostupné na: <http://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/statistiky/statisticka-rocenka-publikacia/statisticka-rocenka-zakladne-skoly.html?page_id=9601>
- Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- WHO. (2014a). Health for the world's adolescents. Ženeva: WHO.WHO. (2014b). World Health Statistics 2014. Ženeva: WHO.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.