Diskuze v psychologii 2021, 3(2):43-53 | DOI: 10.5507/dvp.2021.007
Nevyhnutné kroky k vytvoreniu validného kompetenčného modelu pre profesionálov záchrannej zdravotnej služby
- Ústav experimentálnej psychológie, CSPV, Slovenská akadémia vied, Dúbravská cesta 9, 841 01 Bratislava, Slovensko
V posledných rokoch narastá záujem o kompetencie a kompetenčné modely pre zdravotníckych profesionálov. Avšak, relatívne málo štúdii sa zameriava na nevyhnutné kompetencie pre profesionálov pracujúcich v záchrannej zdravotnej službe (ZZS). Navyše, zistenia ohľadom základných kompetencií potrebných pre ZZS nie sú jednotné. Preto poskytujeme vhľad do kompetencií a existujúcich kompetenčných modelov vytvorených pre ZZS, informujeme o možných stratégiach rozvoja kompetenčného modelu pre ZZS a zvažujeme možné výhody a nevýhody využitia konkrétnych metód. Tento článok ponúka detailný teoretický rámec, vysvetľuje výhody tohto konceptu ako aj jeho kritiku a možné implikácie pre oblasť ZZS.
Klíčová slova: kompetencie; kompetenčný model; záchranári; zdravotná záchranná služba
Necessary steps in developing a valid competency model for emergency medicine professionals
During the past few years, there has been a growing interest in competencies and competency models for healthcare professionals. However, relatively few studies have focused on the necessary competencies for emergency medical services (EMS) professionals. Moreover, there is a lack of clarity on core competencies for EMS professionals. Therefore, we provide some insight into competencies and existing competency models for EMS, inform about possible strategies for developing a competency model for EMS professionals, and consider the possible benefits and drawbacks of using particular methods. This article offers a detailed theoretical framework, sets out the benefits of the concept as well as a critique, and possible implications for EMS.
Keywords: competencies; competency model; paramedics; emergency medical service
Vloženo: 12. srpen 2021; Revidováno: 4. prosinec 2021; Přijato: 31. prosinec 2021; Zveřejněno online: 31. prosinec 2021; Zveřejněno: 22. březen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- AlShammari, T., Jennings, P. A., & Williams, B. (2018). Emergency medical services core competencies: A scoping review. Health Professions Education, 4(4), 245-258. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2018.03.009
Přejít k původnímu zdroji...
- Andersson, H., Lindholm, M., Pettersson, M., & Jonasson, L. L. (2017). Nurses' competencies in home healthcare: An interview study. BMC Nursing, 16(1), 2-8. https://doi.org/10.1186/s12912-017-0264-9
Přejít k původnímu zdroji...
- Ashworth, P. D., & Saxton, J. (2006). On 'competence'. Journal of Further and Higher Education, 14(2), 3-25. https://doi.org/10.1080/0309877900140201
Přejít k původnímu zdroji...
- Bernard, T., & Flitman, A. (2002). Using Repertory Grid Analysis to Gather Qualitative Data for Information Systems Research. Proceedings of the 15th Australasian Conference on Information Systems (ACIS), Melbourne, Australia. https://aisel.aisnet.org/acis2002/98
- Bolden, R., & Gosling, J. (2014). Leadership competencies: Time to change the tune? Leadership, 2(2), 146-163. https://doi.org/10.1177/1742715006062932
Přejít k původnímu zdroji...
- Bott, G., & Tourish, D. (2016). The critical incident technique reappraised. Using critical incidents to illuminate organizational practices and build theory. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 11(4), 276- 300. http://dx.doi.org/10.1108/QROM-01-2016-1351
Přejít k původnímu zdroji...
- Bound, H. I., & Lin, M. (2013). Developing competence at work. Vocations and Learning, 6(3), 403-420. https://doi.org/10.1007/s12186-013-9102-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Brunton, M., & Jeffrey, L. (2010). Using the critical incident technique for triangulation and elaboration of communication management competencies communication management competencies. Journal of Vocational Education and Training, 62(3), 239-255. https://doi.org/10.1080/13636820.2010.499475
Přejít k původnímu zdroji...
- Butterfield, L. D., Borgen, W. A., Amundson, N. E., & Maglio, A. S. T. (2005). Fifty years of the critical incident technique: 1954-2004 and beyond. Qualitative Research, 5(4), 475-497. https://doi.org/10.1177/1468794105056924
Přejít k původnímu zdroji...
- Byrne, M. (2001). Critical incident technique as a qualitative research method. AORN Journal, 74(4), 536-539. https://doi.org/10.1016/s0001-2092(06)61688-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Calhoun, J. G., Dollett, L., Sinioris, M. E., Wainio, J. A., Butler, P. W., Griffith, J. R., & Rice, T. (2008). Development of an interprofessional competency model for healthcare leadership. Journal of Healthcare Management, 53(6), 375. https://doi.org/10.1097/00115514-200811000-00006
Přejít k původnímu zdroji...
- Campion, M. A., & Odman, R. B. (2011). Doing competencies well: Best practices in competency modeling. Personnel Psychology, 64, 225-262. https://doi.org/10.1111/ j.1744-6570.2010.01207.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Chang, S., Waid, E., Martinec, D. V, Zheng, B., & Swanstrom, L. L. (2008). Verbal communication improves laparoscopic team performance. Surgical Innovation, 15(2), 143-147. https://doi.org/10.1177/1553350608318452
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, H., & Naquin, S. S. (2006). An integrative model of competency development, training design, assessment. Advances in Developing Human Resources, 8(2), 265-282. https://doi.org/10.1177/1523422305286156
Přejít k původnímu zdroji...
- Chitsabesan, P., Corbett, S., Walker, L., Spencer, J., & Barton, J. R. (2006). Describing clinical teachers' characteristics and behaviours using critical incidents and repertory grids. Medical Education, 40(7), 645-653. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02510.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Chouhan, V. S., & Sristava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling - A literature survey. Journal of Business and Managment, 16(1), 14-22. https://doi.org/ 10.9790/487X-16111422
Přejít k původnímu zdroji...
- Cooper, S., Cant, R., Porter, J., Sellick, K., Somers, G., Kinsman, L., & Nestel, D. (2010). Rating medical emergency teamwork performance: Development of the team emergency assessment measure (TEAM). Resuscitation, 81(4), 446-452. https://doi.org/ 0.1016/j.resuscitation.2009.11.027.
Přejít k původnímu zdroji...
- Crowe, R. P., Wagoner, R. L., Rodriguez, S. A., Bentley, M. A., & Page, D. (2017). Defining Components of Team Leadership and Membership in Prehospital Emergency Medical Services. Prehospital Emergency Care, 21(5), 645-651. https://doi.org/ 10.1080/10903127.2017.1315200
Přejít k původnímu zdroji...
- Daouk-Öyry, L., Mufarrij, A., Khalil, M., Sahakian, T., Saliba, M., Jabbour, R., & Hitti, E. (2017). Nurse-led competency model for emergency physicians: A qualitative study. Annals of Emergency Medicine, 70(3), 357-362. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2016.11.023
Přejít k původnímu zdroji...
- Englander, R., Cameron, T., Ballard, A. J., Dodge, J., Bull, J., & Aschenbrener, C. A. (2013). Toward a common taxonomy of competency domains for the health professions and competencies for physicians. Academic Medicine, 88(8), 1088-1094. https://doi.org/10.1097/acm.0b013e31829a3b2b.
Přejít k původnímu zdroji...
- Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327-358. https://doi.org/10.1037/h0061470
Přejít k původnímu zdroji...
- Flin, R., O'Connor, P., & Crichton, M. (2008). Safety at the sharp end a guide to non-technical skills. England, Aberdeen: Ashgate Publishing.
- Fridlund, B., Henricson, M., & Mårtensson, J. (2017). Critical incident technique applied in nursing and healthcare sciences. Nursing Health Care, 3(1), 1-5. https://doi.org/10.15226/ 2471-6529/3/1/00125
Přejít k původnímu zdroji...
- Glavin, R. J., & Maran, N. J. (2003). Integrating human factors into the medical curriculum. Medical Education. Medical Education, 37(1), 59-64. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.37.s1.5.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Graber, J. M., & Rothwell, W. J. (2010). Competency modeling: The basics of identifying competencies. In W. J. Rothwell & J. M. Graber (Eds.), Competency-Based Training Basics (ASTD Training Basics Series) (pp. 107-134). ASTD Press.
- Hair, N., Rose, S., & Clark, M. (2009). Using qualitative repertory grid techniques to explore perceptions of business-to-business online customer experience. Journal of Customer Behavior, 8(1), 51-65. https://doi.org/10.1362/147539209X414380.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holden, R. J., & Karsh, B.-T. (2007). A Review of Medical Error Reporting System Design Considerations and a Proposed Cross-Level Systems Research Framework. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 49(2), 257-276. https://doi.org/10.1518/001872007X312487.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hughes, H. (2007). Critical incident technique. In S. Lipu, K. Williamson, & A. Lloyd (Eds.), Exploring methods in information literacy research (pp. 49-66). Centre for Information Studies, Charles Sturt University.
Přejít k původnímu zdroji...
- Isik, O., Bayin, G., & Ugurluoglu, O. (2016). Reflection of medical error highlighted on media in Turkey: A retrospective study. Pakistan Journal of Medical Science, 32(5), 1224-1228. https://doi.org/10.12669/pjms.325.10042
Přejít k původnímu zdroji...
- Jankowicz. (2005). The easy guide to repertory grids. Willey.
- Kvas, A., Seljak, J., & Stare, J. (2013). The use of competency models to assess leadership in nursing. Iranian Journal of Public Health, 42(9), 988-995.
- Lederman, R., Dreyfus, S., Matchan, J., Knott, J. C., & Milton, S. K. (2013). Electronic error-reporting systems: a case study into the impact on nurse reporting of medical errors. Nursing Outlook, 61(6), 417-26. https://doi.org/10.1016/ j.outlook.2013.04.008
Přejít k původnímu zdroji...
- Lim, C., Han, H., Hong, J., & Kang, Y. (2016). Competency modeling for doctor of Korean medicine and application plans. Journal of Korean Medicine, 37(1), 101-113. https://doi.org/10.13048/jkm.16010
Přejít k původnímu zdroji...
- Mansouri, S. F., Mohammadi, T. K., Adib, M., Lili, E. K., & Soodmand, M. (2019). Barriers to nurses reporting errors and adverse events. British Journal of Nursing, 28(11), 690-695. https://doi.org/ 10.12968/bjon.2019.28.11.690
Přejít k původnímu zdroji...
- Marrelli, A. F., Tondora, J., & Hoge, M. A. (2005). Strategies for developing competency models. Administration and Policy in Mental Health, 32(5-6), 533-561. https://doi.org/10.1007/s10488-005-3264-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". The American Psychologist, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
Přejít k původnímu zdroji...
- McClelland, D. C. (1998). Identifying Behavioral-Event Interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00065
Přejít k původnímu zdroji...
- Megahed, N. (2018). A critical review of the literature and practice of competency modelling. Human Resource Development Review, 12(1), 104-126. https://doi.org/10.18502/kss.v3i10.3106
Přejít k původnímu zdroji...
- Mulder, M. (2011). The concept of competence: blessing or curse? In Torniainen, S.,Mahlamäku-Kultanen, P. Nokelainen & P. Ilsley (Eds). (2011). Innovations for Competence Management (pp. 11-24). Lahti: Lahti University of Applied Sciences.
- Napier, N. P., Keil, M., & Tan, F. B. (2009). IT project managers' construction of successful project management practice: A repertory grid investigation. Information Systems Journal, 19(3), 255-282. https://doi.org/10.1111/ j.1365-2575.2007.00264.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej Republiky. Retrieved from http://www.zakonypreludi.sk/zz/2010-296.
- Reed, J. (1994). Phenomenology without phenomena: a discussion of the use of phenomenology to examine expertise in long-term care of elderly patients. Journal of Advanced Nursing, 19(9), 336-341. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1994.tb01089.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Sandberg, J. (2000). Understanding human competence at work: An interpretative approach. Academy of Management Journal, 43(1), 9-25. https://doi.org/10.2307/1556383.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sarvadikar, A., Prescott, G., & Williams, D. (2010). Attitudes to reporting medication error among differing healthcare professionals. European Journal of Clinical Pharmacolpgy, 66, 843-853. https://doi.org/10.1007/s00228-010-0838-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Sedlár, M. (2018). Situation assessment and decision making strategies of emergency medical services physicians in routine and non-routine situations. Studia Psychologica, 59(2), 127-138. https://doi.org/10.21909/sp.2017.02.735
Přejít k původnímu zdroji...
- Sedlár, M. (2020).Cogntiive skills of emergency medical services crew members: a literature review. BMC Emergency Medicine, 20(1), 20-44. https://doi.org/10.1186/ s12873-020-00330-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Sekerka, L. E., & Chao, J. (2003). Peer coaching as a technique to foster professional development in clinical ambulatory settings. Journal of Continuing Education in Health Profession, 23(1), 30-37. https://doi.org/10.1002/chp.1340230106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Senior, B. (1997). Team performance: Using repertory grid technique to gain a view from the inside. Team Performance Management: An International Journal, 3(1), 33-39. https://doi.org/10.1108/13527599710171264
Přejít k původnímu zdroji...
- Sharoff, L. (2008). Critique of the critical incident technique. Journal of Research in Nursing, 13(4), 301-309. https://doi.org/10.1177/1744987107081248
Přejít k původnímu zdroji...
- Shields, A., & Flin, R. (2013). Paramedics' non-technical skills: A literature review. Emergency Medicine Journal, 30(5), 350-354. https://doi.org/10.1136/emermed-2012-201422
Přejít k původnímu zdroji...
- Schultz, C. H., Koenig, K. L., Whiteside, M., & Murray, R. (2012). Development of national standardized all-hazard disaster core competencies for acute care physicians, nurses, and EMS professionals. Annals of Emergency Medicine, 59(3), 196-208. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2011.09.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Simmons, D.R., & Martin, J. P. (2010). Use of the critical incident technique for qualitative research in engineering education: An example from a grounded theory study [Paper presentation]. Conference: the 2010 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exhibition, Louisville, Kentucky.
- Spencer, L. M. & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. John Wiley & Sons, Inc.
- Stefl, M. E. (2008). Common competencies for all healthcare managers: The healthcare leadership alliance model. Journal of Healthcare Management, 53(6), 360-373. https://doi.org/10.1097/00115514-200811000-00004.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stevens, G. W. (2013). A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86-107. https://doi.org/10.1177/1534484312456690
Přejít k původnímu zdroji...
- Sunshine, J. E., Meo, N., Kassebaum, N. J., Collison, M. L., Mokdad, A. H., & Naghavi, M. (2019). Association of Adverse Effects of Medical Treatment With Mortality in the United States: A Secondary Analysis of the Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors Study. JAMA network open, 2(1), e187041. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2018.7041
Přejít k původnímu zdroji...
- Talbot, M. (2004). Monkey see, monkey do: A critique of the competency model in graduate medical education. Medical Education, 38(6), 587-592. https://doi.org/10.1046/ j.1365-2923.2004.01794.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Tian, J.-Q., Miao, D., Xu, Y., & Yang, Y. (2009). The leadership competency modeling of military academy cadets. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(4), 525-538. https://doi.org/10.2224/sbp.2009.37.4.525
Přejít k původnímu zdroji...
- Uhrecký, B., Gurňáková, J., & Marcinechová, D. (2021). 'We ought to be professionals': Strategies of intrapersonal and interpersonal emotion regulation of emergency medical services professionals in confrontation with the death of a newborn in simulated task. Qualitative Health Research, 31(13), 2364-2377. https://doi.org/10.1177/10497323211037644
Přejít k původnímu zdroji...
- Ulrich, D., Brockbank, W., Yeung, A. K., & Lake, D. G. (1995). Human resource competencies: An empirical assessment. Human Resource Managment, 34(4), 473- 495. https://doi.org/10.1002/hrm.3930340402
Přejít k původnímu zdroji...
- von Vopelius-Feldt, J., & Benger, J. (2014). Who does what in prehospital critical care? An analysis of competencies of paramedics, critical care paramedics and prehospital physicians. Emergency Medicine Journal, 31(12), 1009-1013. http://dx.doi.org/10.1136/emermed-2013-202895
Přejít k původnímu zdroji...
- Walter, D. (2000). Competency-based on-the-job training for aviation maintenance and inspection a human factors approach. International Journal of Industrial Ergonomics, 26(2), 249-259. https://doi.org/10.1016/s0169-8141(99)00069-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Yu-Ren, Tzu-Ting, Cheng-Yu. (2017). A review of applications of the repertory grid technology in research on education and educational psychology. Academia Journal of Educational Research, 5(8), 110-115. https://doi.org/10.15413/ajer.2017.0316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej Republiky. Retrieved from http://www.zakonypreludi.sk/zz/2004-578.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.