Diskuze v psychologii 2021, 3(1):36-42 | DOI: 10.5507/dvp.2021.001

Validizační studie české verze Neuropsychological Assessment Battery

Zuzana Dvořáková*,a,b, Lenka Krámskáa,b, Julie Žalmanovác
a Oddělení klinické psychologie, Nemocnice Na Homolce, Roentgenova 2, 150 30, Praha 5, Česká republika
b Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, Česká republika
c 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, e-mail: zalmanovajulie@gmail.com

Neuropsychological Assessment Battery (NAB) je komplexní baterie testující základní kognitivní funkce a její psychometrické kvality byly opakovaně potvrzeny. Cílem předkládané studie je představit českou verzi NAB a ověřit její psychometrické vlastnosti. Skupině 116 zdravých dobrovolníků byla administrována metoda NAB, část souboru (n = 40) byla pro ověření kriteriální validity testována českou výzkumnou verzí Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status (RBANS). Český a původní americký soubor se liší v průměrných hodnotách u 34 z 51 T-skórů (p < 0,05), což je ovlivněno rozdílnými demografickými charakteristikami souborů. Korelace mezi odpovídajícími skóry hlavních modulů NAB a Screeningového modulu NAB se pohybují v rozmezí r = 0,3 až r = 0,8 (p < 0,05). Srovnání s metodou RBANS vykazuje podobně silné korelace jako u původní verze NAB a potvrzuje vysokou kriteriální validitu. Lokální verze dle dosavadních výsledků vykazuje dobré psychometrické charakteristiky.

Klíčová slova: kognice; neuropsychologické testy; validizační studie; Neuropsychological Assessment Battery

Validation study of the Neuropsychological Assessment Battery Czech version

Neuropsychological Assessment Battery (NAB) is a complex battery assessing cognitive functions. Its psychometric characteristics have been confirmed. The aim of the study is to introduce the Czech version of NAB and to verify its psychometric characteristics. NAB was administered to 116 healthy volunteers, some of them (N = 40) were tested by the Czech version of Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status (RBANS) in order to verify the criterion validity. The Czech and the American sample differ in 34 out of the 51 T-scores (p < 0,05), which can be due to the differences in demographic characteristics. The correlations between the corresponding scores of the NAB main module and the NAB Screening module range from r = 0,3 to r = 0,8 (p < 0,05). The comparison of NAB and RBANS generates similar correlations as the original version of NAB which confirms its criterion validity. According to the present results, the local version demonstrates good psychometric characteristics.

Keywords: Cognition; Neuropsychological Tests; validation study; Neuropsychological Assessment Battery

Vloženo: 27. únor 2021; Revidováno: 17. duben 2021; Přijato: 11. květen 2021; Zveřejněno online: 25. srpen 2021; Zveřejněno: 1. listopad 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dvořáková Z, Krámská L, Žalmanová J. Validizační studie české verze Neuropsychological Assessment Battery. Diskuze v psychologii. 2021;3(1):36-42. doi: 10.5507/dvp.2021.001.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brown, L., Stern, R., Cahnweiner, D., Rogers, B., Messer, M., & Lannon, M., et al. (2005). Driving Scenes test of the Neuropsychological Assessment Battery (NAB) and on-road driving performance in aging and very mild dementia. Archives Of Clinical Neuropsychology, 20(2), 209-215. https://doi.org/10.1016/j.acn.2004.06.003 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Cannizzaro, D., Elliott, J., Stohl, M., Hasin, D., & Aharonovich, E. (2014). Neuropsychological Assessment Battery-Screening Module (S-NAB): Performance in treatment-seeking cocaine users. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 40(6), 476-483. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Daniels, B. (2011). The Neuropsychological Assessment Battery (NAB): A test of criterion validity within an epilepsy population (Dissertation). University of Flrorida, Florida, USA. Získáno z: http://ufdcimages.uflib.ufl.edu/UF/E0/04/26/74/ 00001/daniels_b.pdf
  4. Folstein, M. F., Folstein, S. E., & McHugh, P. R. (1975). Mini-Mental State: A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of psychiatric research. 12, 189-198. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Gavett, B. E., Gurnani, A. S., Saurman, J. L., Chapman, K. R., Steinberg, E. G., Martin, B., Chaisson, C. E., Mez, J., Tripodis, Y., & Stern, R. A. (2016). Practice effects on story memory and list learning tests in the neuropsychological assessment of older adults. PLoS ONE, 11(10), Article e0164492. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0164492 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Grohman, K., & Fals-Stewart, W. (2004). The detection of cognitive impairment among substance-abusing patients: The accuracy of the neuropsychological assessment battery-screening module. Experimental and Clinical Psychopharmacology. 12, 200-207. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hill, S., Strutt, A., Uber-Zak, L., Fogel, T., & Ropacki, M. (2012). The NAB shape learning subtest as a predictor of lateralized seizure onset. Epilepsy, 24(1), 59-64. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Krámská, L., & Preiss, M. (2010). Opakovatelná baterie pro vyšetření neuropsychologického stavu - RBANS. Český překlad a úprava.
  9. Krámská, L., Dvořáková, Z., & Ptáček R. Neuropsychological Assessment Battery. Český překlad a úprava. [nepublikovaný rukopis]. Hogrefe-Testcentrum, s. r. o.Lezak, M. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.). Oxford: Oxford University Press.
  10. Pulsipher, D., Stricker, N., Sadek, J., & Haaland, K. (2013). Clinical Utility of the Neuropsychological Assessment Battery (NAB) after Unilateral Stroke. The Clinical Neuropsychologist, 27(6), 924-945. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Randolph, C. (1998). Repeatable battery for the assessment of neuropsychological status. San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Reynolds, C. R., & Kamphaus, R. W. (2003). Reynolds Intellectual Screening Test. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
  13. Stern, R. A., & White, T. (2003a). Neuropsychological Assessment Battery. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Strauss, E., Sherman, E., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary. New York: Oxford University Press.
  15. Temple, R. O., Zgaljardic, D. J., Abreu, B. C., Seale, G. S., Ostir, G. V., & Ottenbacher, K. J. (2009). Ecological validity of the neuropsychological assessment battery screening module in post-acute brain injury rehabilitation. Brain Injury, 23(1), 45-50. DOI:10.1080/02699050802590361 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Věchetová, G., Bolceková, E., Jarošová, Z. Orlíková, H., & Preiss, M. (2018). Měření kognitivních funkcí pomocí krátkých opakovatelných neuropsychologických baterií. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 81/114 (1), 29-36. Přejít k původnímu zdroji...
  17. White, T., & Stern, R. A. (2003a). Neuropsychological Assessment Battery: Psychometric and Technical Manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
  18. White, T., & Stern, R. A. (2003b). NAB U.S. census-matched norms manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
  19. Yochim, B. P., Kane, K. D., & Mueller, A. E. (2009). Naming Test of the Neuropsychological Assessment Battery: Convergent and Discriminant Validity. Archives Of Clinical Neuropsychology, 24(6), 575-583. https://doi.org/10.1093/arclin/acp053 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Zgaljardic, D., & Temple, R. (2010a). Reliability and Validity of the Neuropsychological Assessment Battery-Screening Module (NAB-SM) in a Sample of Patients with Moderate-to-Severe Acquired Brain Injury. Applied Neuropsychology, 17(1), 27-36. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Zgaljardic, D., & Temple, R. (2010b). Neuropsychological Assessment Battery (NAB): Performance in a Sample of Patients with Moderate-to-Severe Traumatic Brain Injury. Applied Neuropsychology, 17(4), 283-288. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.