Diskuze v psychologii 2024, 6(1):26-36 | DOI: 10.5507/dvp.2025.004

Vychovatelé, nebo dozorci? Co adolescenti v dětském domově skutečně potřebují ve vztahu s vychovatelem

Veronika Malínková*, Martin Dolejš
Katedra psychologie FF UP, Křížkovského 10, 779 00 Olomouc, Česká republika

V článku představujeme vybrané výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na adolescenty v dětských domovech a na jejich vnímání psychologické a sociální opory poskytované okolím. Konkrétně se zaměřujeme na vychovatele, kteří byli nejčastěji zmiňováni jako poskytovatelé praktické opory, méně často emocionální, a celkově se ukázali jako důležití činitelé ovlivňující celkovou spokojenost adolescentů v tomto prostředí. Pojmenováváme vlastnosti a schopnosti oblíbených a neoblíbených vychovatelů z pohledu těchto dospívajících. Nastiňujeme pohled odborníků na problematiku vztahu adolescent-vychovatel. Tyto závěry vychází z celkově deseti polostrukturovaných interview realizovaných s dospívajícími ve věku 15-20 let pocházejícími z šesti dětských domovů v ČR a ze dvou polostrukturovaných interview vedených se dvěma odborníky z oblasti duševního zdraví - psycholožkou a terapeutem. Zpracování získaných dat proběhlo formou tematické analýzy. Zjistili jsme, že praktická sociální opora je u adolescentů většinou dobře zajištěna, zatímco emocionální opora méně. Odborná psychologická opora je poskytována spíše výjimečně, přičemž ji často provázejí předsudky či negativní zkušenosti dospívajících.

Klíčová slova: vychovatel; adolescent; dětský domov; sociální opora

Caregivers or wardens? What adolescents in children's homes truly need in their relationship with a caregiver

In this article, we present selected findings from a qualitative study focused on adolescents in children's homes and their perception of psychological and social support provided by their environment. Specifically, we examine caregivers, who were most frequently mentioned as providers of practical support, less often emotional support, and who overall emerged as key figures influencing the overall well-being of adolescents in this setting. We identify the traits and abilities of both favored and unfavored caregivers from the perspective of these adolescents. Additionally, we outline experts' views on the dynamics of the adolescent-caregiver relationship. These conclusions are based on a total of ten semi-structured interviews conducted with adolescents aged 15-20 from six children's homes in the Czech Republic, as well as two semi-structured interviews with mental health professionals-a psychologist and a therapist. The collected data were analyzed using thematic analysis. We found that practical social support is generally well provided for adolescents, whereas emotional support is less so, and professional psychological support is offered only rarely, often accompanied by prejudices or negative experiences of adolescents.

Keywords: caregiver; adolescent; children's home; social support

Vloženo: 26. únor 2025; Revidováno: 28. srpen 2025; Přijato: 28. srpen 2025; Zveřejněno online: 20. říjen 2025; Zveřejněno: 21. říjen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Malínková V, Dolejš M. Vychovatelé, nebo dozorci? Co adolescenti v dětském domově skutečně potřebují ve vztahu s vychovatelem. Diskuze v psychologii. 2024;6(1):26-36. doi: 10.5507/dvp.2025.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beck-online (2025). Novela zákona o Veřejném ochránci práv - EU. Dostupné z: https://app.beck- online.cz/bo/chapterview-document.seam?documentId=onxdemjuha&groupIndex= 0&rowIndex=0 Bowlby, J. (2023). Vazba: Teorie kvality ranných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
  2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks: Sage
  4. Dosoudil, P. (2012). Má profese: vychovatel. Dva pohledy na roli vychovatele v zařízení institucionální výchovy. In H. Pacnerová & A. Z. Kupcová (Eds.), Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, Togga.
  5. Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (5., přepracované vydání). Portál.
  6. Kolínová, D. (2017). Sociální práce z pohledu mužů a žen. [Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích]. Dostupné z: https://wstag.jcu.cz/portal/studium/prohlizeni.html
  7. Kusý, D. (2009). Klady a zápory výchovného procesu v Dětském domově Dagmar očima jeho dětí. [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/car03/Diplomova_prace.pdf
  8. Matějček, Z. (2009). Výbor z díla. Nakladatelství Karolinum.
  9. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada.
  10. Morávek, T. (2023). Nebuď p*ča aneb jak (ne)pracovat s dětmi. Praha: Portál.
  11. Pacnerová, H., & Kupcová, A. Z. (2012). Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, Togga.
  12. Pöthe, P. (2022). Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál.
  13. Ráčková, Z. (2014). Důsledky dětství stráveného v dětském domově na život jedince. [Bakalářská práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích]. Dostupné z: https://theses.cz/id/94sxku/11491963
  14. Tauš, J. (2024). Amerikánka. Czech film production.
  15. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  16. Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Grada Publishing.
  17. Návrh zákona o ochránci práv dětí. (2022). Sněmovní tisk 262. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=262
  18. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Česká republika.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.