Diskuze v psychologii 2024, 6(1):26-36 | DOI: 10.5507/dvp.2025.004

Caregivers or wardens? What adolescents in children's homes truly need in their relationship with a caregiver

Veronika Malínková*, Martin Dolejš
Katedra psychologie FF UP, Křížkovského 10, 779 00 Olomouc, Česká republika

In this article, we present selected findings from a qualitative study focused on adolescents in children's homes and their perception of psychological and social support provided by their environment. Specifically, we examine caregivers, who were most frequently mentioned as providers of practical support, less often emotional support, and who overall emerged as key figures influencing the overall well-being of adolescents in this setting. We identify the traits and abilities of both favored and unfavored caregivers from the perspective of these adolescents. Additionally, we outline experts' views on the dynamics of the adolescent-caregiver relationship. These conclusions are based on a total of ten semi-structured interviews conducted with adolescents aged 15-20 from six children's homes in the Czech Republic, as well as two semi-structured interviews with mental health professionals-a psychologist and a therapist. The collected data were analyzed using thematic analysis. We found that practical social support is generally well provided for adolescents, whereas emotional support is less so, and professional psychological support is offered only rarely, often accompanied by prejudices or negative experiences of adolescents.

Keywords: caregiver; adolescent; children's home; social support

Received: February 26, 2025; Revised: August 28, 2025; Accepted: August 28, 2025; Prepublished online: October 20, 2025; Published: October 21, 2025  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Malínková V, Dolejš M. Caregivers or wardens? What adolescents in children's homes truly need in their relationship with a caregiver. Diskuze v psychologii. 2024;6(1):26-36. doi: 10.5507/dvp.2025.004.
Download citation

References

  1. Beck-online (2025). Novela zákona o Veřejném ochránci práv - EU. Dostupné z: https://app.beck- online.cz/bo/chapterview-document.seam?documentId=onxdemjuha&groupIndex= 0&rowIndex=0 Bowlby, J. (2023). Vazba: Teorie kvality ranných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
  2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Go to original source...
  3. Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks: Sage
  4. Dosoudil, P. (2012). Má profese: vychovatel. Dva pohledy na roli vychovatele v zařízení institucionální výchovy. In H. Pacnerová & A. Z. Kupcová (Eds.), Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, Togga.
  5. Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (5., přepracované vydání). Portál.
  6. Kolínová, D. (2017). Sociální práce z pohledu mužů a žen. [Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích]. Dostupné z: https://wstag.jcu.cz/portal/studium/prohlizeni.html
  7. Kusý, D. (2009). Klady a zápory výchovného procesu v Dětském domově Dagmar očima jeho dětí. [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/car03/Diplomova_prace.pdf
  8. Matějček, Z. (2009). Výbor z díla. Nakladatelství Karolinum.
  9. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada.
  10. Morávek, T. (2023). Nebuď p*ča aneb jak (ne)pracovat s dětmi. Praha: Portál.
  11. Pacnerová, H., & Kupcová, A. Z. (2012). Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, Togga.
  12. Pöthe, P. (2022). Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál.
  13. Ráčková, Z. (2014). Důsledky dětství stráveného v dětském domově na život jedince. [Bakalářská práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích]. Dostupné z: https://theses.cz/id/94sxku/11491963
  14. Tauš, J. (2024). Amerikánka. Czech film production.
  15. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  16. Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Grada Publishing.
  17. Návrh zákona o ochránci práv dětí. (2022). Sněmovní tisk 262. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=262
  18. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Česká republika.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.