Diskuze v psychologii 2022, 4(2):73-83 | DOI: 10.5507/dvp.2023.007
Univerzita Komenského očami jej študentov: fókusové skupiny
Primárnym cieľom našej práce bolo preskúmať, ako univerzitu vnímajú študenti, ako sa o nej rozhodovali a ako vnímajú a hodnotia jej komunikáciu. Dáta sme vyzbierali pomocou 29 fókusových skupín, v ktorých sme sa rozprávali s dokopy 137 študentmi všetkých trinástich fakúlt UK. Výsledky sme analyzovali tematickou analýzou. Zistili sme, že študenti sa o možnostiach štúdia dozvedajú hlavne zo strednej školy a od rodičov. UK si študenti asociujú s históriou, ale aj s budovaním značky, pričom obraz, ktorý sa im s touto inštitúciou spája najviac, je budova rektorátu UK. Napriek tomu boli niektorí študenti skeptickí voči novému logu s touto budovou. Naopak pozitívne vnímali snahu UK priblížiť sa k nim cez sociálne siete. Na základe výsledkov Univerzite Komenského odporúčame, aby sa pravidelne, ideálne aspoň raz do roka, zaujímala o spätnú väzbu študentov a v snahe priblížiť sa k nim ju aj aplikovala do praxe.
Klíčová slova: komunikácia; rozhodovanie; značka; študenti; vnímanie
How students perceive Comenius university: focus group study
The primary aim of our work was to investigate how students perceived the university, how they made decisions about it, and how they perceived and evaluated its communication. We collected data using 29 focus groups in which we interviewed a total of 137 students from all thirteen faculties of the CU. We analysed the results using thematic analysis. We found that students mainly learn about study options from high school and from their parents. Students associate CU with history, but also with branding, and the image they associate most with the institution is the CU Headquarters building. Despite this, some students were sceptical about the new logo featuring this building. On the contrary, they were positive about the CU's efforts to get closer to them through social media. Based on the results, we recommend that Comenius University should regularly, ideally at least once a year, take students' feedback into account and put it into practice to get closer to them.
Keywords: communication; decision-making; university brand; students; perception
Vloženo: 22. duben 2023; Revidováno: 22. duben 2023; Přijato: 14. srpen 2023; Zveřejněno: 22. listopad 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Bačová, V. (2012). Rozhodovanie a usudzovanie III.: Aspekty, javy a aplikácie. Ústav experimentálnej psychológie SAV.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Přejít k původnímu zdroji...
- Braun, V., & Clarke, V. (2021). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern-based qualitative analytic approaches. Counselling & Psychoterapy Research, 21(1), 37-47. https://doi.org/10.1002/capr.12360
Přejít k původnímu zdroji...
- Budur, T., Rashid, Ch. A., & Poturak, M. (2018). Students Perceptions on University Selection, Decision Making Process: A Case Study in Kurdistan Region of Iraq. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(1), 133-144. https://doi.org/10.23918/ijsses.v5i1p133
Přejít k původnímu zdroji...
- Erjansola, A. M., Lipponen, J., Vehkalahti, K., Aula, H. M., & Pirttilä-Backman, A. M. (2021). From the brand logo to brand associations and the corporate identity: visual and identity-based logo associations in a university merger. Journal of Brand Management, 28, 241-253. https://doi.org/10.1057/s41262-020-00223-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Foskett, N. & Hemsley- Brown, J. (2001). Choosing Futures: Young people´s decision- making in education, training and careers markets. Routledgefalmer.
- Guest, G., Namey, E., Taylor, J., Eley, N., & McKenna, K. (2017). Comparing focus groups and individual interviews: findings from a randomized study, International Journal of Social Research Methodology, 20(6), 693-708. https://doi.org/10.1080/13645579.2017.1281601
Přejít k původnímu zdroji...
- Hlaďo, P., & Drahoňovská, P. (2012). Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů. Národní ústav pro vzdelávaní.
- Hrebeňak, J. (2020). Ako študenti vnímajú značku svojej univerzity a fakulty: prírodovedné a lekárske fakulty. [Bakalárska práca]. Univerzita Komenského v Bratislave.
- Chapleo, Ch. (2005). Do Universities Have "Successful" Brands? International Journal of Educational Advancement, 6(1), 54-64. https://doi.org/10.1057/palgrave.ijea.2140233
Přejít k původnímu zdroji...
- Chatterjee, A., & Maity, A. (2014). Communication of Universities of Asiathrough Facebook: A Study. Journal of Library & Information Technology, 34(5), 376-383. https://doi.org/10.14429/djlit.34.5878
Přejít k původnímu zdroji...
- Kusumawati, A. (2019). Impact of Digital Marketing on Student Decision-Making Process of Higher Education Institution: A Case of Indonesia. Journal of e-Learning and Higher Education, 1-11. https:/doi.org/ 10.5171/2019.267057
Přejít k původnímu zdroji...
- Lažetić, P. (2018). Students and university websites-consumers of corporate brands or novices in the academic community? Higher Education, 77, 995-1013. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0315-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (n.d.). Výročné správy o stave vysokého školstva. https://www.minedu.sk/vyrocne-spravy-o-stave-vysokeho-skolstva/Miovský, M (2003). Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule: snowball sampling. Úřad vlády České republiky.
- Panda, S., Pandey, S.C., Bennet, A., & Tian, X. (2019). University brand image as competitive advantage: A two-country study. International Journal of Educational Management, 33(2), 234-251. https://doi.org/10.1108/IJEM-12-2017-0374
Přejít k původnímu zdroji...
- Proboyo, A., & Soedarsono, R. (2015). Influential factors in choosing higher education institution: A case study of a private university in Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 9(1), 1-7. https://doi.org/10.9744/pemasaran.9.1.1-7
Přejít k původnímu zdroji...
- Rusle, R., Mohd Jamil, J., Zolkipli, M. F., & Mohd Shaharanee, I. N. (2021). Perceived usefulness of Instagram as a marketing tool in higher education institutions. Journal of ICT in Education, 8(1), 104-113. https://doi.org/10.37134/jictie.vol8.1.8.2021
Přejít k původnímu zdroji...
- Sojkin, B., Bartkowiak, P., & Skuza, A. (2015). Changes in students' choice determinants in Poland: a comparative study of tertiary business education between 2008 and 2013. Higher Education, 69, 209-224. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9770-9
Přejít k původnímu zdroji...
- To dá rozum. (n. d.). Odchod študentov do zahraničia. https://analyza.todarozum.sk/docs/382410002tu0a/Tomlinson, M. (2017). Students' perceptions of themselves as 'consumers' of highereducation. British Journal of Sociology of Education, 38(4), 450-467. https://doi.org/10.1080/01425692.2015.1113856
Přejít k původnímu zdroji...
- Valjentová, L. (2020). Ako študenti vnímajú značku svojej univerzity a fakulty: spoločenskovedné fakulty. [Bakalárska práca]. Univerzita Komenského v Bratislave.
- Zeleňáková, M., Pavolová, H., & Bakalár, T. (2012). Internet communication in the process of education at universities. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 2711-2715. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.552
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.