Diskuze v psychologii 2022, 4(2):44-51 | DOI: 10.5507/dvp.2023.004

Život s ADHD: Interpretatívna fenomenologická analýza - prípadová štúdia

Karin Černickaja, Lenka Sokolová

Interpretatîvna fenomenologická analýza (IPA) nám dáva možnosť nahliadnuť do skúsenostî jednotlivcov a priblîžiť nám, aké to je byť a žiť, naprîklad s určitým špecifikom, akým je aj porucha pozornosti a hyperaktivity - ADHD. O ADHD nemožno hovoriť len v detskom veku, vzhľadom na pretrvávajúce symptómy a ich zmeny, ktoré sa manifestujú aj v dospelosti. Prîtomnosť ADHD môže ovplyvniť to, ako človek prežîva momenty svojho života. Náš prîspevok práve prostrednîctvom IPA a interview životného prîbehu umožňuje čîtať životnú knihu jednej osoby. Kapitoly tejto knihy obsahujú nielen výpis symptómov ADHD, ale aj ich prežîvanie a interpretáciu konkrétnym človekom, ich dopad na viaceré oblasti jeho života, či rôzne efektîvne či menej efektîvne stratégie zvládania tejto poruchy. Naprîklad prostrednîctvom metafory "tlakového hrnca", ktorú nám ponúka náš participant, máme možnosť nahliadnuť do reálnych skúsenostî človeka, ktorý svoje vnútro prirovnáva k variacej vode. Keď táto voda vytvorî neúnosný tlak, vybuchne.

Klíčová slova: ADHD; porucha pozornosti; interpretatívna fenomenologická analýza; prípadová štúdia; skúsenosť; fenomenológia

Life with ADHD: Interpretative phenomenological analysis - case study

Interpretive phenomenological analysis (IPA) gives us an insight into the experiences of individuals and brings us closer to what it is like to be and live with, for example, a specific disorder such as attention deficit and hyperactivity disorder - ADHD. ADHD is not typical only for childhood, some symptoms are persistent and manifest themselves also in adulthood. The presence of ADHD may affect how an individual experiences the moments of their life. This paper allows us to read the life book of one person through the IPA and life story interview. The chapters of this book contain not only a list of ADHD symptoms, but also the participant´s experiences and interpretations, their impact on several areas of his life, or various effective or less effective coping strategies for this disorder. For example, through the metaphor of a "steam pot" offered by our participant, we have an opportunity to understand the real experiences of a person who compares their inner self to boiling water. When this water builds up an unbearable pressure, it explodes.

Keywords: ADHD; attention deficit disorder; interpretive phenomenological analysis; case study; experience; phenomenology

Vloženo: 16. únor 2023; Revidováno: 16. únor 2023; Přijato: 19. duben 2023; Zveřejněno: 22. listopad 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černickaja K, Sokolová L. Život s ADHD: Interpretatívna fenomenologická analýza - prípadová štúdia. Diskuze v psychologii. 2022;4(2):44-51. doi: 10.5507/dvp.2023.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agnew-Blais, J., Polanczyk, G., Danese, A., Wertz, J., Moffitt, T., & Arseneault, L. (2018). Young adult mental health and functional outcomes among individuals with remitted, persistent and late-onset ADHD. The British Journal of Psychiatry, 213(3), 526-534. https://doi.org/10.1192/bjp.2018.97 Přejít k původnímu zdroji...
  2. American Psychiatric Association (APA) (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edn. American Psychiatric Association. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bragdon, A. D., & Gamon, D. (2006). Když mozek pracuje jinak. Portál.
  4. Cadman, T., Findon, J., Eklund, H., Hayward, H., Howley, D., Cheung, C., … Asherson, P. (2016). Six-year follow-up study of combined type ADHD from childhood to young adulthood: Predictors of functional impairment and comorbid symptoms. European Psychiatry, 35, 47-54. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2015.08.007 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Charlick, S. J., Fielder, A., Pincombe, J., & McKellar, L. (2017). 'Determined to breastfeed': A case study of exclusive breastfeeding using interpretative phenomenological analysis. Women and Birth, 30(4), 325-331. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2017.01.002 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Di Lorenzo, R., Balducci, J., Poppi, C., Arcolin, E., Cutino, A., Ferri, P., D'Amico, R., & Filippini, T. (2021). Children and adolescents with ADHD followed up to adulthood: a systematic review of long-term outcomes. Acta Neuropsychiatrica, 33(6), 283-298. https://doi.org/10.1017/neu.2021.23 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Eatough, V., & Smith, J. A. (2006). I feel like a scrambled egg in my head: An idiographic case study of meaning making and anger using interpretative phenomenological analysis. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 79(1), 115-135. https://doi.org/10.1348/147608305x41100 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Ingjatovićová, D. (2017). ADHD v dospelosti - výmysel modernej psychiatrie, či realita 21. storočia? Psychiatria Pre Prax, 18(3), 116-118.
  9. Kirley, A., & Fitzgerald, M. (2002). Adult ADHD: A controversial diagnosis? Irish Journal of Psychological Medicine, 19(3), 86-91. https://doi.org/10.1017/s0790966700007138 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kooij, J., Bijlenga, D., Salerno, L., Jaeschke, R., Bitter, I., Balázs, J., Thome, J., Dom, G., Kasper, S., Nunes Filipe, C., Stes, S., Mohr, P., Leppämäki, S., Casas, M., Bobes, J., Mccarthy, J., Richarte, V., Kjems Philipsen, A., Pehlivanidis, A., … Asherson, P. (2018). Updated European Consensus Statement on diagnosis and treatment of adult ADHD. European Psychiatry, 56(1), 14-34. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2018.11.001 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Marshall, E. A. (2019). Timeline drawing methods. In P. Liamputtong (Ed.), Handbook of research methods in health social sciences (pp. 1183-1201). Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Masopust, J., Mohr, P., Anders, M., & Přikryl, R. (2014). Diagnostika a farmakoterapie ADHD v dospělosti. Psychiatrie pro praxi, 15(3), 112-117. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2014/03/05.pdf
  13. Masuch, T. V., Bea, M., Alm, B., Deibler, P., & Sobanski, E. (2019). Internalized stigma, anticipated discrimination and perceived public stigma in adults with ADHD. Adhd Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 11(2), 211-220. Přejít k původnímu zdroji...
  14. https://doi.org/10.1007/s12402-018-0274-9 Přejít k původnímu zdroji...
  15. McAdams, D. P. (1995). The life story interview. Northwestern University, Foley Center for the Study of Lives. https://fliphtml5.com/kycl/gvku/ basic
  16. Monico, L. B., Ludwig, A., Lertch, E., & Mitchell, S. G. (2020). Using Timeline Methodology to Visualize Treatment Trajectories of Youth and Young Adults Following Inpatient Opioid Treatment. International Journal of Qualitative Methods, 19, 160940692097010. https://doi.org/10.1177/1609406920970106 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Mueller, A. K., Fuermaier, A. B. M., Koerts, J., & Tucha, L. (2012). Stigma in attention deficit hyperactivity disorder. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 4(3), 101-114. https://doi.org/10.1007/s12402-012-0085-3 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Rosenfield, B. M., Ramsay, J. R., & Rostain, A. L. (2008). Extreme Makeover. Clinical Case Studies, 7(6), 471-490. https://doi.org/10.1177/1534650108319912 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Reimann-Höhn, U. (2018). ADHD a ADD v dospívaní. Dozrávaní a překonávaní krizí. Portál.
  20. Schrevel, S. J. C., Dedding, C., & Broerse, J. E. W. (2016). Why Do Adults With ADHD Choose Strength-Based Coaching Over Public Mental Health Care? A Qualitative Case Study From the Netherlands. SAGE Open, 6(3), 215824401666249. https://doi.org/10.1177/2158244016662498 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Skirrow, C., Ebner-Priemer, U., Reinhard, I., Malliaris, Y., Kuntsi, J., & Asherson, P. (2014). Everyday emotional experience of adults with attention deficit hyperactivity disorder: Evidence for reactive and endogenous emotional lability. Psychological Medicine, 44(16), 3571-3583. https://doi.org/10.1017/s0033291714001032 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Smith, J. A. (1996). Beyond the divide between cognition and discourse: Using interpretative phenomenological analysis in health psychology. Psychology and Health, 11, 261-271. https://doi.org/10.1080/08870449608400256 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Smith, J. A., & Eatough, V. (2006). Interpretive phenomenological analysis. In: Breakwell GM, Hammond S, Fife-Schaw, C., Smith, J. A. (eds.). Research methods in psychology. 3rd ed. Sage Publications. pp 322-341.
  24. Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2022). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method, Research (2nd ed.). Sage.
  25. World Medical Association. (2018). WMA Declaration of Helsinki: Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects
  26. Závěrková, M. (2018). O ADHD v dospívaní a dospělosti. Pasparta Publishing.
  27. Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2017). Nepozornosť, hyperaktivita a impulzivita: Zápory i klady ADHD v dospělosti. Grada Publishing.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.