Diskuze v psychologii 2023, 5(1):9-16 | DOI: 10.5507/dvp.2023.010
Mezioborová spolupráce v rané intervenci jako základ pro kvalitní a komplexní podporu: Výsledky výzkumu provedeného v České republice a ve Finsku
- Žižkovo nám. 5, Olomouc 779 00, Česká republika
Raná intervence, jako podpora rodiny dítěte se zdravotním postižením v jeho raném věku, je pro život rodiny a daného dítěte klíčová. Obraz jedince se zdravotním postižením je komplikovaný - čím komplikovanější je, tím více zpravidla vyžaduje interdisciplinární, respektive transdisciplinární přístup - intervenci profesionálů z mnoha oborů (medicína, psychologie, speciální pedagogika, sociální služby a další). Uvedený text předkládá výsledky studie zabývající se fungováním rané intervence v České republice a ve Finsku a jejím srovnáním, a to konkrétně v tématu mezioborové spolupráce. Výzkum byl proveden ve čtyřech zařízeních rané péče v Česku a ve třech zařízeních rané intervence ve Finsku pomocí dotazníků a jejich následnou kvalitativní analýzou. Text předkládá výsledky a doporučení.
Klíčová slova: raná intervence; dítě se zdravotním postižením; raný věk; mezioborová spolupráce.
Interdisciplinary cooperation in early intervention as the basis for high-quality and complex support: The results of the research were conducted in the Czech Republic and Finland
As a form of support for a family of a child with a disability at an early age, early intervention is key for the life of the family and the child. The state of the individual with a disability is complicated - the more complicated it is, the more it generally requires an interdisciplinary, or rather transdisciplinary approach - the intervention of professionals from many fields (medicine, psychology, special education, social services, and others). This text presents the results of the research dealing with the functioning of early intervention in the Czech Republic and Finland and its comparison, specifically on the topic of interdisciplinary cooperation. The research was conducted in four facilities of early intervention in the Czech Republic and three in Finland using a questionnaire and subsequent qualitative analysis. The text presents results and recommendations.
Keywords: early intervention; child with a disability; early age; interdisciplinary cooperation.
Vloženo: 6. únor 2023; Revidováno: 1. září 2023; Přijato: 5. září 2023; Zveřejněno: 1. březen 2024 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Adams, S. Y., Tucker, R., Clark, M. A., & Lechner, B. E. (2020). "Quality of life": parent and neonatologist perspectives. Journal of Perinatology, 40(12), 1809-1820. https://doi.org/10.1038/s41372-020-0654-9
Přejít k původnímu zdroji...
- Baron, A., & McNeal, K. (Eds.). (2019). Case Study Methodology in Higher Education. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9429-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Brown, S. E., & Guralnick, M. J. (2012). International human rights to early intervention for infants and young children with disabilities: Tools for global advocacy. Infants and Young Children, 25(4), 270-285. https://doi.org/10.1097/IYC.0b013e318268fa49
Přejít k původnímu zdroji...
- Calder, S., Ward, R., Jones, M., Johnston, J., & Claessen, M. (2018). The uses of outcome measures within multidisciplinary early childhood intervention services: A systematic review. Disability and Rehabilitation, 40(22), 2599-2622. https://doi.org/10.1080/09638288.2017.1353144
Přejít k původnímu zdroji...
- Centrum pro dětský sluch Tamtam (2022). Raná péče. Získáno 8. 1. 2022 z https://www.tamtam.cz/co-delame/rana-pece/
- City of Rovaniemi (2021a). Social Services. Získáno 12. 3. 2021 z https://international.rovaniemi.fi/ en/Services/Social-Services-
- City of Rovaniemi (2021b). Daycare Service. Získáno 15. 3. 2021 z https://international.rovaniemi.fi/ en/Services/Daycare-Service-
- Dokoupilová, I., Hanáková, A., Kmentová, S., Potměšil, M., Soldanová, J., Štěpničková, N., & Urbanovská, E. (2017). Rodina a dítě se zdravotním postižením. Brno: Paido.
- Finnish National Agency for Education (2018). National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care 2018. Helsinki: PunaMusta Oy. ISBN 978-952-13-6592-8.
- Finnish National Agency for Education (2021). What is early childhood education and care? Získáno 12. 4. 2021 z https://www.oph.fi/en/education-and-qualifications/ what-early-childhood-education-and-care
- Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník (4. vyd.). Praha: Portál.
- Heiskanen, N., & Viitala, R. (2019). Special Educational Needs and Disabilities in Early Childhood Education (Finland). In J. Kauko & M. Waniganayake (Eds.), Bloomsbury Education and Childhood Studies. London: Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781350995925.0004
Přejít k původnímu zdroji...
- Hradilková, T. et al. (2018). Praxe a metody rané péče v ČR: průvodce sociálním modelem (1. vyd.). Praha: Portál.
- Li, X., & Potměšil, M. (2015). Early intervention for children with developmental disabilities - a family-centred approach (1. vyd.). Olomouc: Palacký University Olomouc.
- Meyer, S., Fresno, J. M., & Bain, S. (2019). Feasibility study for a Child Guarantee - Target Group Discussion Paper on Children living in Precarious Family Situations. European Commission. https://doi.org/10.13140/rg.2.2.23900.95369
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo práce a sociálních věcí (nedat.). Registr poskytovatelů sociálních služeb. Získáno 7. 4. 2022 z: http://iregistr.mpsv.cz/socreg/hledani_sluzby.do?SUBSESSION_ID=1649338906138_1&zak=Olomouck% C3%BD&zaok=&sd=ran%C3%A1+p%C3%A9%C4%8De
- Ministry of Social Affairs and Health. (2022). Maternity and child health clinics. Získáno 25. 3. 2022 z https://stm.fi/en/maternity-and-child-health-clinics
- Nadační fond Avast. (2017). Raná péče očima rodičů. Získáno 17. 7. 2023 z https://www.ranapece.cz/wp-content/uploads/a1_rodice_ranapece.pdf
- Opatřilová, D., & Nováková, Z. (2012). Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
- Patel, D. R., Pratt, H. D., & Patel, N. D. (2008). Team Processes and Team Care for Children with Developmental Disabilities. The Pediatric Clinics of North America, 55(6), 1375-1390. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2008.09.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Potměšil, M., Dokoupilová, I., Hanáková, A., Kunhartová, M., Růžičková, V., Stejskalová, K., Urbanovská, E., & Zedková, V. (2014). Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku (dotisk 1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early intervention and Early Experience. American Psychologist., 53(2), 109-120. https://www.researchgate.net/publication/13739427_Early_Intervention_and_Early_Experience
Přejít k původnímu zdroji...
- Shiras, T., Bradley, S. E. K., Johns, B., & Cogswell, H. (2022). Sources for and quality of neonatal care in 45 low- and middle-income countries. PLoS ONE, 17(7), 1-22. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271490
Přejít k původnímu zdroji...
- Social Welfare Act 1301/2014 (2014). Získáno 9. 3. 2021 z https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301#L2P8
- Strnadová, A. (2022). Podmínky pro službu rané intervence v České republice a Finské republice. Srovnávací studie. Olomouc. 113 s. [Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci].
- Středisko rané péče v Pardubicích (2015). Kdo jsme. Získáno 8. 1. 2022 z https://ranapece-pce.cz/kdo-jsme/
- Swallow, V. M., Webb, N. J., Smith, T., Crowther, L., Lambert, H., Wirz, L., Qizalbash, L., Allen, D., Williams, J., & Nightingale, R. (2013). Multidisciplinary teams, and parents, negotiating common ground in shared-care of children with long-term conditions: A mixed methods study. BMC Health Services Research, 13(1). https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-264
Přejít k původnímu zdroji...
- World Health Organization. (2022). WHO recommendations on maternal and newborn care for a positive postnatal experience. Geneva: World Health Organization.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.