Diskuze v psychologii 2022, 4(1):35-43 | DOI: 10.5507/dvp.2022.005
Privoňaj si k osobnosti: vz»ah preferencie vôní a osobnostných čŕt
Dneąné parfumérie zakladajú svoje marketingové stratégie na prisudzovaní vôní istým kategóriám µudí. Energické či pokojné povahy si tak µahko vedia nájs» vôňu práve pre seba. Ostáva otáznym, nakoµko je vz»ah medzi osobnos»ou a preferenciou konkrétnych vôní postavený na skutočnosti a nakoµko je len marketingovým naratívom. V naąej práci sme sa zamerali na skúmanie vz»ahu osobnostných čŕt v rámci modelu Big Five a preferenciou ątyroch základných parfumových vôní. Výskumnú vzorku tvorilo 53 participantov, z toho 25 muľov a 28 ľien, vo veku 19-42 rokov (M = 23,77, SD = 4,75), ktorým boli predkladané jednotlivé vzorky vôní a ich preferencie zaznamenávané. Výsledky nepodporili ľiadnu z a priori formulovaných hypotéz, čím naznačujú, ľe daný vz»ah je skôr voµný, hoci post-hoc analýza odhalila istý vz»ah medzi preferenciami vôní, neuroticizmom a svedomitos»ou, pričom sme zaznamenali aj určité rodové rozdiely. Uvedené výsledky a ich moľná interpretácia sú ďalej diskutované v kontexte doterająích zistení.
Klíčová slova: Big Five, osobnos», vône, parfumy
Smell the personality: the relationship between scent preferences and personal traits
Today' s perfumeries base their marketing strategies on attributing odors to a certain category of people. Energetic or tranquil in nature, they can easily find the scent for themselves. However, the question remains as to whether the relationship between personality and preference for particular types of odors is based on fact and as to whether it is merely a marketing narrative. In our work, we have focused on examining the relationship of personality traits using the Big Five model and the preferences of the four basic fragrance categories. The research sample consisted of 53 participants, 25 male and 28 female, aged 18-43 (M = 23,7, SD = 4,75), who were presented with individual fragrances and their preferences were recorded. The results did not support any of the a priori hypotheses formulated, suggesting that the relationship is rather free, although a post-hoc analysis has revealed a certain relationship between fragrance preferences, neuroticism and consciousness, while we have also noted some gender differences.
Keywords: Big Five, personality, odor, perfume
Vloľeno: 29. listopad 2022; Revidováno: 29. listopad 2022; Přijato: 13. prosinec 2022; Zveřejněno: 7. září 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Ackerman, L. S., & Chopik, W. J. (2020). Individual differences in personality predict the use and perceived effectiveness of essential oils. PLOS ONE, 15(3). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229779
Přejít k původnímu zdroji...
- Bushdid, C., Magnasco, M. O., Vosshall, L. B., & Keller, A. (2014). Humans can discriminate more than 1 trillion olfactory stimuli. Science, 343(6177), 1370-1372.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carlson, K. S., Gadziola, M. A., Dauster, E. S., & Wesson, D. W. (2018). Selective attention controls olfactory decisions and the neural encoding of odors. Current Biology, 28(14), 2195-2205. https://doi.org/10.1016/j.cub.2018.05.011
Přejít k původnímu zdroji...
- David, F. N. (1954). Tables of the ordinates and probability integral of the distribution of the correlation coefficient in small samples. Cambridge university press.
- Dinc, A. S., Sengezer, T., Cayonu, M., & Sahin, M. M. (2020). Smoking cessation improves olfactory functions. The Laryngoscope, 130(2), E35-E38. https://doi.org/10.1002/lary.27992
Přejít k původnímu zdroji...
- Dodd, G. H., Toller, S. V., Van Toller, S., Hotson, S., & Kendal-Reed, M. (1992). The brain and the sense of smell: Can we begin to make sense of cortical information after an odour has been received?. In Fragrance: The Psychology and Biology of Perfume (pp. 195-219). essay, Elsevier Applied Science.
- Donna, L. (2009). Fragrance perception: Is everything relative? Perfumer & Flavorist, 34(12), 26-35. Retrieved February 4, 2022, from https://img.perfumerflavorist.com/files/base/allured/all/document/2009/11/pf.PF_34_12_026_09.pdf
- Halama, P., Kohút, M., Soto, C. J., & John, O. P. (2020). Slovak adaptation of the Big Five Inventory (BFI-2): Psychometric properties and initial validation. Studia Psychologica, 62(1), 74-87. https://doi.org/10.31577/sp.2020.01.792
Přejít k původnímu zdroji...
- Janssens, W., & De Pelsmacker, P. (2009). Smells like me - personality and perfume choice. International Journal of Market Research, 51(4), 465-480. https://doi.org/10.2501/s1470785309200682
Přejít k původnímu zdroji...
- Jellinek, P. (1997). Fragrance in cosmetic products. The Psychological Basis of Perfumery, 131-137. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1567-1_16
Přejít k původnímu zdroji...
- Lenhard, D. W. (n.d.). Online-calculator for testing correlations. Psychometrica. Retrieved February 16, 2022, from https://www.psychometrica.de/correlation.html
- Lenochová, P., Vohnoutová, P., Roberts, S. C., Oberzaucher, E., Grammer, K., & Havlíček, J. (2012). Psychology of Fragrance Use: Perception of Individual Odor and Perfume Blends Reveals a Mechanism for Idiosyncratic Effects on Fragrance Choice. PLOS ONE, 7(3). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0033810
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, W., Lopez, L., Osher, J., Howard, J. D., Parrish, T. B., & Gottfried, J. A. (2010). Right orbitofrontal cortex mediates conscious olfactory perception. Psychological science, 21(10), 1454-1463. https://doi.org/10.1177/0956797610382121
Přejít k původnímu zdroji...
- Liszio, S., Graf, L., & Masuch, M. (2018). The Relaxing Effect of Virtual Nature: Immersive Technology Provides Relief in Acute Stress Situations. Annual Review of Cybertherapy and Telemedicine, 87-93.
- Mainland, J., & Sobel, N. (2006). The sniff is part of the olfactory percept. Chemical senses, 31(2), 181-196. https://doi.org/10.1093/chemse/bjj012
Přejít k původnímu zdroji...
- Maurage, P., Callot, C., Philippot, P., Rombaux, P., & De Timary, P. (2011). Chemosensory event-related potentials in alcoholism: A specific impairment for olfactory function. Biological psychology, 88(1), 28-36.
Přejít k původnímu zdroji...
- The New York Times Magazine. (1995, October). The new sense of smell - a nationwide survey of evolving American attitudes on the sense of smell. The New York Times Magazine, pp. 23-29.
- Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G. R., & Lutz, C. (2014). Atkinson & Hilgard's: Introduction to Psychology. Cengage Learning.
- Rahrovan, S., Fanian, F., Mehryan, P., Humbert, P., & Firooz, A. (2018). Male versus female skin: What dermatologists and Cosmeticians should know. International Journal of Women's Dermatology, 4(3), 122-130. https://doi.org/10.1016/ j.ijwd.2018.03.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Retiveau, A. N. (2004). Individual differences and the perception of complex scents. Kansas State University.
- Roberts, B. W., Lejuez, C., Krueger, R. F., Richards, J. M., & Hill, P. L. (2014). What is conscientiousness and how can it be assessed? Developmental Psychology, 50(5), 1315-1330. https://doi.org/10.1037/a0031109
Přejít k původnímu zdroji...
- Rouse, N. C., & Maibach, H. I. (2016). The effect of volatility on percutaneous absorption. Journal of Dermatological Treatment, 27(1), 5-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- Salem, M. Z. (2018). Effects of perfume packaging on Basque female consumers purchase decision in Spain. Management Decision, 56(8), 1748-1768. https://doi.org/10.1108/ md-04-2017-0363
Přejít k původnímu zdroji...
- Sandell, K. (2019). Olfactory cues and purchase behavior: Consumer characteristics as moderators. European Journal of Marketing, 53(7), 1378-1399. https://doi.org/10.1108/ ejm-12-2017-0918
Přejít k původnímu zdroji...
- Snyder, M. (1990). Fragrance and social behavior. Perfumer and Flavorist, 15, 37-38.
- Sorokowski, P., Karwowski, M., Misiak, M., Marczak, M. K., Dziekan, M., Hummel, T., & Sorokowska, A. (2019). Sex differences in human olfaction: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00242
Přejít k původnímu zdroji...
- Sparkman, D. J. (2020). Openness. The Wiley Encyclopedia of Personality and Individual Differences, 293-297. https://doi.org/10.1002/9781119547143.ch49
Přejít k původnímu zdroji...
- Trimmer, C., Keller, A., Murphy, N. R., Snyder, L. L., Willer, J. R., Nagai, M. H., … & Mainland, J. D. (2019). Genetic variation across the human olfactory receptor repertoire alters odor perception. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(19), 9475-9480.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weisberg, Y. J., DeYoung, C. G., & Hirsh, J. B. (2011). Gender differences in personality across the ten aspects of the big five. Frontiers in Psychology, 2. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00178
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, C., & Wang, X. (2017). Initiation of the age-related decline of odor identification in humans: a meta-analysis. Ageing Research Reviews, 40, 45-50. https://doi.org/10.1016/j.arr.2017.08.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Edwards, M. (2017). Fragrance Wheel. Create your own perfume with the Fragrance Wheel and Olfactory Families. Tailor Made Fragrance. Retrieved February 16, 2022, from https://www.tailormadefragrance.com/en_int/blog/fragrance-wheel-olfactory-families/
Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.