Diskuze v psychologii 2021, 3(2):73-85 | DOI: 10.5507/dvp.2022.003
"Chci to studovat víc a chci to dělat dobře": vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
- Psychologický ústav, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, Česká republika
Hlavním cílem této vícepřípadové studie bylo prozkoumat, jak studenti a studentky psychologie na FF MUNI hovoří o případných změnách ve svém vnímání psychologie, motivaci ke studiu a seberealizaci v oboru v důsledku koronavirové krize. Provedli jsme 6 rozhovorů se studenty a studentkami psychologie, které jsme podrobili tematické analýze. Naše výsledky naznačují, že dopady koronavirové krize na motivaci ke studiu i na vnímání psychologie u respondentů i ve společnosti (z perspektivy participantů a participantek) jsou až na výjimky vesměs pozitivní v tom smyslu, že se posílilo vnímání významu psychologické profese i motivace studentů a studentek ke studiu. Důvodem byl především nárůst psychických problémů ve společnosti během pandemie a s tím související tematizace duševního zdraví ve společenském diskurzu.
Klíčová slova: studenti psychologie; pandemie COVID-19; vnímání psychologie; duševní zdraví
"I want to study it more and I want to do it well": psychology students' perceptions of the profession during the COVID-19 pandemic
The main objective of this multiple case study was to investigate how psychology students at the Faculty of Arts of MUNI talk about possible changes in their perception of psychology, motivation to study, and self-actualisation in the field as a result of the coronavirus crisis. Six interviews conducted with psychology students were subjected to thematic analysis. Our results suggest that the effects of the coronavirus crisis on the study motivation and the perception of psychology among the respondents and in society are, with a few exceptions, perceived as primarily positive. The perception of the psychology profession's importance and students' motivation to study has been strengthened. That was mainly due to society's increased mental health problems during the pandemic and the associated thematisation of mental health in societal discourse.
Keywords: psychology students; COVID-19 pandemic; perceptions of psychology; mental health
Vloženo: 3. červenec 2022; Revidováno: 31. srpen 2022; Přijato: 2. prosinec 2022; Zveřejněno online: 5. prosinec 2022; Zveřejněno: 22. březen 2023 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Adamson, M. M., Phillips, A., Seenivasan, S., Martinez, J., Grewal, H., Kang, X., … & Spiegel, D. (2020). International Prevalence and Correlates of Psychological Stress during the Global COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9248. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17249248
Přejít k původnímu zdroji...
- Aknin, L. B., De Neve, J.-E., Dunn, E. W., Fancourt, D. E., Goldberg, E., Helliwell, J. F., … & Ben Amor, Y. (2022). Mental Health During the First Year of the COVID-19 Pandemic: A Review and Recommendations for Moving Forward. Perspectives on Psychological Science, 17456916211029964. DOI: https://doi.org/10.1177/17456916211029964
Přejít k původnímu zdroji...
- Babinčák, P., & Babjáková J. (2022). Coronavirus anxiety in Slovakia during the second wave of the pandemic - Associations with depression, insomnia and generalized anxiety disorder. Human Affairs, 32(2), 228-240. DOI: https://doi.org/10.1515/humaff-2022-0017
Přejít k původnímu zdroji...
- Basadien, T., Botha, C., Eksteen, S., Holland, N., Ilhan, E., Kavalieratos, … & Adonis, T. (2022). Exploring psychology students' experience of their online learning experience in developing contexts: A qualitative study. INTED2022 Proceedings, 8421-8429. DOI: https://library.iated.org/view/BASADIEN2022EXP
Přejít k původnímu zdroji...
- Camacho, A., Correia, N., Zaccoletti, S., & Daniel, J. R. (2021). Anxiety and Social Support as Predictors of Student Academic Motivation During the COVID-19. Frontiers in Psychology, 12. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.644338
Přejít k původnímu zdroji...
- Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.psychres.2020.112934
Přejít k původnímu zdroji...
- Cosmas, G. (2022). First-Year University Students' Psychological Well-being Through Seven Weeks of Online Learning During the COVID-19 Pandemic. Postmodern Openings, 13(1 Sup1), 465-479. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.1Sup1/436
Přejít k původnímu zdroji...
- Džuka, J., Klučárová, Z., & Babinčák, P. (2021). Covid-19 in Slovakia: Economic, social and psychological factors of subjective well-being and depressive symptoms during a pandemic. Československá Psychologie, 65(2), 125-145. DOI: https://doi.org/10.51561/cspsych.65.2.125
Přejít k původnímu zdroji...
- Elmer, T., Mepham, K., & Stadtfeld, C. (2020). Students under lockdown: Comparisons of students' social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. PLOS ONE, 15(7), e0236337. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
Přejít k původnímu zdroji...
- Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. London: Sage.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fruehwirth, J. C., Biswas, S., & Perreira, K. M. (2021). The Covid-19 pandemic and mental health of first-year college students: Examining the effect of Covid-19 stressors using longitudinal data. PLOS ONE, 16(3), e0247999. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247999
Přejít k původnímu zdroji...
- Klootwijk, C. L. T., Koele, I. J., van Hoorn, J., Güroğlu, B., & van Duijvenvoorde, A. C. K. (2021). Parental Support and Positive Mood Buffer Adolescents' Academic Motivation During the COVID-19 Pandemic. Journal of Research on Adolescence, 31(3), 780-795. DOI: https://doi.org/10.1111/jora.12660
Přejít k původnímu zdroji...
- Križáková, M. (2019). Pochybnosti o volbě oboru u bakalářských studentů psychologie. Bakalářská práce, Univerzita Palackého v Olomouci. Archiv závěrečných prací Theses. Dostupné z: https://theses.cz/id/1uvr4r/Bc._prce_Pochybnosti_o_volb_oboru_u_bakalskch_student_psy.pdf?zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dkri%C5%BE%C3%A1kov%C3%A1%26start%3D1
- Kůsová, T. (2021). Dopady koronavirové krize na vysokoškolské studující z genderové perspektivy: případová studie. Bakalářská práce, Univerzita Karlova. Archiv závěrečných prací CUNI. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/150670/130317795.pdf?sequence=1
- Laranjeira, C., Dixe, M. A., Valentim, O., Charepe, Z., & Querido, A. (2022). Mental Health and Psychological Impact during COVID-19 Pandemic: An Online Survey of Portuguese Higher Education Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 337. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19010337
Přejít k původnímu zdroji...
- Lečbych, M. (2021). Relationships between COVID-19 disease and mental disorders: A view from practice in clinical psychology. Československá psychologie, 65(5), 490-501. DOI: https://doi.org/10.51561/cspsych.65.5.490
Přejít k původnímu zdroji...
- Marler, E. K., Bruce, M. J., Abaoud, A., Henrichsen, C., Suksatan, W., Homvisetvongsa, S., & Matsuo, H. (2021). The impact of COVID-19 on university students' academic motivation, social connection, and psychological well-being. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. Advance online publication. DOI: https://doi.org/10.1037/stl0000294
Přejít k původnímu zdroji...
- Masaryk, R. (2021). Ten druhý výskum: Úvod do kvalitatívnych metód v psychológii. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
- Meeter, M., Bele, T., Hartogh, C. d., Bakker, T., de Vries, R. E., & Plak, S. (2020, October 11). College students' motivation and study results after COVID-19 stay-at-home orders. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/kn6v9
Přejít k původnímu zdroji...
- Pelikan, E. R., Lüftenegger, M., Holzer, J., Korlat, S., Spiel, C., & Schober, B. (2021). Learning during COVID-19: The role of self-regulated learning, motivation, and procrastination for perceived competence. Zeitschrift Fur Erziehungswissenschaft: ZfE, 1-26. DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-021-01002-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Prati, G., & Mancini, A. D. (2021). The psychological impact of COVID-19 pandemic lockdowns: A review and meta-analysis of longitudinal studies and natural experiments. Psychological Medicine, 51(2), 201-211. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291721000015
Přejít k původnímu zdroji...
- Prime, H., Wade, M., & Browne, D. T. (2020). Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. American Psychologist, 75(5), 631. DOI: https://doi.org/10.1037/amp0000660
Přejít k původnímu zdroji...
- Rahman, Md. H. A., Uddin, M. S., & Dey, A. (2021). Investigating the mediating role of online learning motivation in the COVID-19 pandemic situation in Bangladesh. Journal of Computer Assisted Learning, 37(6), 1513-1527. https://doi.org/10.1111/jcal.12535
Přejít k původnímu zdroji...
- Rajčáni, J., Vytykačová, S., Botíková, V., & Šuhajdová, B. (2022). Predictors of traumatic stress in nurses during the COVID-19 pandemic. Československá Psychologie, 66(1), 17-29. DOI: https://doi.org/10.51561/cspsych.66.1.17
Přejít k původnímu zdroji...
- Rajčániová, E., Ferenčíková, P., Tomšík, R., & Kopányiová, A. (2021). Prežívanie krízy v rodinách počas pandémie Covid-19 na Slovensku. Psychologie a její kontexty, 11(2), 35-53. DOI: https://doi.org/10.15452/PsyX.2020.11.0009
Přejít k původnímu zdroji...
- Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R., Vaisi-Raygani, A., Rasoulpoor, S., Mohammadi, M., Rasoulpoor, S., & Khaledi-Paveh, B. (2020). Prevalence of stress, anxiety, depression among the general population during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Globalization and Health, 16(1), 57. DOI: https://doi.org/10.1186/s12992-020-00589-w
Přejít k původnímu zdroji...
- Sibley, C. G., Greaves, L. M., Satherley, N., Wilson, M. S., Overall, N. C., Lee, C. H. J., … & Barlow, F. K. (2020). Effects of the COVID-19 pandemic and nationwide lockdown on trust, attitudes toward government, and well-being. American Psychologist, 75(5), 618. DOI: https://doi.org/10.1037/amp0000662
Přejít k původnímu zdroji...
- Tan, C. (2020). The impact of COVID-19 on student motivation, community of inquiry and learning performance. Asian Education and Development Studies, 10(2), 308-321. DOI: https://doi.org/10.1108/AEDS-05-2020-0084
Přejít k původnímu zdroji...
- Tomšik, R., Rajčániová, E., & Ferenčíková, P. (2021). Prežívanie úzkosti, stresu, osamelosti a well-being rodičov počas prvej a druhej vlny pandémie koronavírusu na Slovensku. Diskuze v psychologii, 3(1), 9-21. DOI: https://doi.org/10.5507/dvp.2021.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Urban, M., & Urban, K. (2020) What can we learn from gritty persons? Coping strategies adopted during COVID-19 lockdown. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(3), 1-21. DOI: https://doi.org/10.6092/2282-1619/mjcp-2518
Přejít k původnímu zdroji...
- Usher, E. L., Golding, J. M., Han, J., Griffiths, C. S., McGavran, M. B., Brown, C. S., & Sheehan, E. A. (2021). Psychology students' motivation and learning in response to the shift to remote instruction during COVID-19. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. DOI: https://doi.org/10.1037/stl0000256
Přejít k původnímu zdroji...
- Zaccoletti, S., Camacho, A., Correia, N., Aguiar, C., Mason, L., Alves, R. A., & Daniel, J. R. (2020). Parents' Perceptions of Student Academic Motivation During the COVID-19 Lockdown: A Cross-Country Comparison. Frontiers in Psychology, 11. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2020.592670
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.