Diskuze v psychologii 2020, 2(1):18-22 | DOI: 10.5507/dvp.2020.001

Prediction power of sense of coherence on loneliness among high-school students

Robert Tomšik, Eva Rajčániová
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava, Slovakia

The paper deals with the relationship between Sense of Coherence and loneliness among adolescents. The research focuses on the correlation between Sense of Coherence and loneliness, and the prediction power between these variables. In the present study, high school students (N = 800) completed the UCLA Scale of Loneliness and Sense of Coherence scale that consists of three components: Comprehensibility, Manageability and Meaningfulness. As the results show, all the components of Sense of Coherence correlate with loneliness on the level of statistical significance < 0,01. LRA analysis shows that Sense of Coherence significantly predicts loneliness and explained 40,9% of the variance among high-school students.

Keywords: sense of coherence, loneliness, adolescence

Zveřejněno: 22. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tomšik R, Rajčániová E. Prediction power of sense of coherence on loneliness among high-school students. Diskuze v psychologii. 2020;2(1):18-22. doi: 10.5507/dvp.2020.001.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-Yagon, M., & Margalit, M. (2006). Loneliness, sense of coherence and perception of teachers as a secure base among children with reading difficulties. European Journal of Special Needs Education, 21(1), 21-37. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Antonovsky, H., & Sagy, S. (1986). The development of a sense of coherence and its impact on responses to stress situations. Journal of Social Psychology, 26(2), 213-226.
  3. Bauminger, N., Finzi-Dottan, R., Chason, S., & Har-Even, D. (2008). Intimacy in adolescent friendship: The roles of attachment, coherence, and self-disclosure. Journal of Social and Personal Relationships, 409-428. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Beutel, M. E., Klein, E. M., Brähler, E. et al. (2017). Loneliness in the general population: prevalence, determinants and relations to mental health. BMC Psychiatry. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Braun-Lewensohn, O., Idan, O., Lindström, B., & Margalit, M. (2017). Salutogenesis: Sense of Coherence in Adolescence. In M. B. Mittelmark, S. Sagy, M. Eriksson, & et al., The Handbook of Salutogenesis (123-136). Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Chamberlain, K., Zika, S. (1988). Measuring meaning in life: an examination of three scales. Personality and Individual Differences, 9(3), 589-596. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Efrati-Virtzer, M., & Margalit, M. (2009). Students' behaviour difficulties, sense of coherence and adjustment at school: risk and protective factors. European Journal of Special Needs Education, 24(1), 59-73. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Eriksson, M. (2017). The Sense of Coherence in the Salutogenic Model of Health. In M. B. Mittelmark, S. Sagy, M. Eriksson, & et al., The Handbook of Salutogenesis (91-96). Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Eriksson, M., & Lindström, B. (2006). Antonovsky's Sense of Coherence Scale and the relation with health: A systematic review. Journal of Epidemiology & Community Health, 60(5), 376-381. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Fees, B. S., Martin, P., & Poon, L. W. (1999). A Model of Loneliness in Older Adults. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 54B(4), 231-239. Přejít k původnímu zdroji...
  11. García-Moya, I., Moreno, C., & Jiménez-Iglesias, A. (2013). Understanding the joint effects of family and other developmental contexts on the sense of coherence (SOC): A person-focused analysis using the Classification Tree. Journal of Adolescence, 913-923. Přejít k původnímu zdroji...
  12. García-Moya, I., Rivera, F., Moreno, C., Lindström, B., & Jiménez-Iglesias, A. (2012). Analysis of the importance of family in the development if sense of coherence during adolescence. Scandinavian Journal of Public Health, 40, 333-339. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Goosby, B. J., Bellatorre, A., Walsemann, K. M., & Cheadle, J. E. (2013). Adolescent Loneliness and Health in Early Adulthood. Social Inquiry, 83(4). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Honiken, P.-L., & et al. (2008). Stability of the sense of coherence in adolescence. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 20(1), 85-91. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Idan, O., & Margalit, M. (2014). Socioemotional Self-Perceptions, Family Climate, and Hopeful Thinking Among Students With Learning Disabilities and Typically Achieving Students From the Same Classes. Journal of Learning Disabilities, 47(2), 136-152. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kock, N., & Lynn, G. S. (2012). Lateral Collinearity and Misleading Results in Variance-Based SEM: An Illustration and Recommendations. Journal of the Association for Information Systems, 13(7), 546-580. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kröninger-Jungaberle, H., & Grevenstein, D. (2013). Development of salutogenetic factors in mental health - Antonovsky's sense of coherence and Bandura's self-efficacy related to Derogatis'symptom check list (SCL-90-R). Health and Quality of Life Outcomes. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Luhmann, M., & Hawkley, L. C. (2016). Age Differences in Loneliness From Late Adolescence to Oldest Old Age. Developmental Psychology, 52(6), 943-959. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Margalit, M. (2010). Lonely Children and Adolescent. New York: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Marsh, S. C., Clinkinbeard, S. S., Thomas, R. M., & Evans, W. P. (2007). Risk and Protective Factors Predictive of Sense of Coherence during Adolescence. Journal of Health Psychology, 12(2), 281-284. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Mwilambwe-Tshilobo, L., Ge, T., Chong, M. et al. (2019). Loneliness and meaning in lifw are reflected in the intrinsic network architecture of the brain. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 423-433. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Perlman, D., & Peplau, L. A. (1984). Loneliness research: A survey of empirical findings. In L. A. Peplau, & S. Goldston, Preventing the harmful consequences of severe and persistent loneliness (13-46). U.S. Government Printing Office.
  23. Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 290-294. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Sharabi, A., Levi, U., & Margalit, M. (2012). Children's Loneliness, Sense of Coherence, Family Climate, and Hope: Developmental Risk and Protective Factors. The Journal of Psychology, 146(1-2), 61-83. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Stillman, T. F., & Lambert, N. M. (2013). The Bidirectional Relationship of Meaning and Belonging. In J. Hicks, & C. Routledge, The Experience of Meaning in Life (305-315). Springer, Dordrecht. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Tomšik, R. (2017). Kvantitatívny výskum v pedagogických vedách. Nitra: PF, UKF.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.