Diskuze v psychologii 2020, 2(1):13-17 | DOI: 10.5507/dvp.2020.003
Využitie biofeedbacku pri liečbe ADHD detí
- UKF v Nitre, FSVaZ Katedra psychológie, Nitra, Slovakia
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) je v súčasnosti často vyskytujúca sa neurovývinová porucha u detí. Biofeedback tréningy znižujú stres, úzkosť, navodzujú relaxáciu a pozitívne emócie, zlepšujú pozornosť, učenie a akademický výkon (McCraty, 2003). Príspevok sleduje základné psychofyziologické modality u detí s ADHD a ich zmeny v procese biofeedback tréningu. Výskumná vzorka je tvorená 26 deťmi s diagnostikovanou poruchou ADHD bez komorbidnej poruchy, vo veku od 7 do 10 rokov. Respondenti sa zúčastnili biofeedback tréningu každý týždeň 45 minút, po dobu 15 týždňov.
Klíčová slova: biofeedback; ADHD; psychofyzilógia
The use of biofeedback in the treatment of ADHD in children
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is currently a frequently occurring neurodevelopmental disorder in children. Biofeedback trainings reduce stress, anxiety, induce relaxation and positive emotions, improve attention, learning and academic performance (McCraty, 2003). The paper follows basic psychophysiological modalities in children with ADHD and their changes in the process of biofeedback training. The study sample consists of 26 children diagnosed with ADHD without comorbid disorder, aged 7 to 10 years. Respondents attended biofeedback training every week for 45 minutes, for 15 weeks.
Keywords: biofeedback; ADHD; psychophysiology
Zveřejněno: 22. září 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Akselrod, S., Gordon, D., Ubel, F. A. et al. (1981). Power spectrum analysis of heart rate fluctuation: a quantitative probe of beat - to - beat cardiovascular control. Science, 213(4504), 220-2.
Přejít k původnímu zdroji...
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, D. C.: American Psychiatric Association. 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Amon, K., Campbell, A. (2008). Can children with AD/HD learn relaxation and breathing techniques through biofeedback video games? Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 8, 72-84.
- Arguelles, L., McCraty, R., & Rees, R. A. (2003). The Heart in Holistic Education. Encounter: Education for Meaning and Social Justice, 16 (3), 13-21.
- Banaschewski, T. et al. (2005). Towards an understanding of unique and shared pathways in the psychopathophysiology of ADHD. Development Science. 8(2), 132-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Betts, J. G. et al. (2013). Anatomy & physiology. OpenStax College.
- Bohil, C. J., Alicea, B., Biocca, F. A. (2011). Virtual reality in neuroscience research and therapy. Nature Reviews Neuroscience, 12(12), 752-762.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brodal, P. (2004). The Central Nervous System: Structure and Function (3 ed.). New York: Oxford University Press US.
- Buchhorn, R. et al. (2012). Heart rate variability and methylphenidate in children with ADHD. Atten Defic Hyperact Disord, 4, 85-91.
Přejít k původnímu zdroji...
- Coghill, D. et al. 2005. Whither causal models in the neuroscience of ADHD? Developmental Science. 8(1), 105-114.
Přejít k původnímu zdroji...
- Conzelmann, A. et al. (2014). Autonomic hypoactivity in boys with attention-deficit/hyperactivity disorder and the influence of methylphenidate. World J Biol Psychiatry, 15, 56-65.
Přejít k původnímu zdroji...
- Donney, V. K., & Poppen, R (1989). Teaching parents to conduct behavioural relaxation training with their hyperactive children. Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry, 20(4), 319-325.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dupuy, F. E. et al. (2014). EEG and electrodermal activity in girls with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clin Neurophysiol, 125, 491-499.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eckberg, D. L. (2009) Point: counterpoint: respiratory sinus arrhytmia is due to a central mechanism vs. respiratory sinus arrhytmia is due to the baroreflex mechanism. Journal of Applied Physiology, 106(5), 1740-1742.
Přejít k původnímu zdroji...
- Faraone et al. (2015). Attention-deficit/hyperactivity disorder. Nature reviews. Desease primers. 6(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Fiala A, Drtílková, I. (2015). Perspektivní možnosti využití sTMS v léčbě ADHD. Československá Psychiatria, 111(4), 180-184.
- Goldstein, D. S., Bentho, O., Park, M. Y., et al. (2011). LF power heart rate variability is not a measure of cardiac sympathetic tone but may be a measure of modulation of cardiac autonomic outflows by baroreflexes. Exp Physiol, 96(12), 1255-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hunter K. (2006). HeartMath Research: The Effects on Children with AD/HD. [Electronic Version]. Retrieved 6th January 2020 from http:// www.hunterkane.com/heartmath research/ children with ADHD.htm.
- James, S. N. (2016). Modifiable Arousal in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Its Etiological Association With Fluctuating Reaction Times. Biol Psychiatry Cogn Neurosci Neuroimaging. 1(6), 539-547.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. Internet and Higher Education, 8(1), 13-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Margolis, H. (1990). Relaxation training: A promising approach for helping exceptional learners. International Journal of Disability, 37(3), 215-234.
Přejít k původnímu zdroji...
- McCraty, R (2003). Scientific Role of the Heart in Learning and Performance [Electronic Version]. Retrieved 6th January 2020 from http:// www.heartmath.org/education/scientific-roleheart.pdf.
- Morris, S. J. et al. (2019). Emotion Regulation via the Autonomic Nervous System in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Replication and Extension. Journal of Abnormal Child Psychology. Získané dňa 3.1.2020 z https://mijn.bsl.nl/emotion-regulation-via-the-autonomic-nervous-system-in-children-/17475314.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rizzo, A. S., Kim, G. J. (2005). A swot analysis of the field of virtual reality rehabilitation and therapy. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 14(2), 119-146.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rukmani, M. R. (2016). Heart Rate Variability in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Pilot Study. Ann Neurosci, 23(2), 81-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schwartz, M. S., & Andrasik, F. (Eds.). (2003). Biofeedback: A Practitioner's Guide (3rd ed.). New York: The Guilford Press.
- Schwartz, M. S., Andrasik, F. (2016). Bofeedback, Fourth Edition: A Practitioner's Guide. Medicine & Health Science Books.
- Standring, S. et al. (2008). Gray's anatomy : the anatomical basis of clinical practice (40th ed.). London: Churchill Livingstone.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šecić, A. et al. (2016). Biofeedback Training And Tension-Type Headache. ActaClin Croat, 55(1), 156-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šlepecký, M., Kotianová, A. (2017). Základní aplikace bilogické spätné väzby. In R. Ptáček, M. Novotný et al. Biofeedback v teorii a praxi (86-103). Praha: Grada.
- Traywick, T. B., Lamson, A. L., Diamond, J. M., & Carawan, S. (2006). A Comparison of Preferred Treatment Outcomes Between Children With ADHD and Their Parents. Journal of Attention Disorders, 9(4), 590-597.
Přejít k původnímu zdroji...
- van Rooij, M. et al. (2016). DEEP: A biofeedback virtual reality game for children at-risk for anxiety. CHI Conference, San Jose, CA, USA. Získané 3.1.2020 z https://www.researchgate.net/publication/302074264_DEEP_A_Biofeedback_Virtual_Reality_Game_for_Children_At-risk_for_Anxiety.
Přejít k původnímu zdroji...
- Woo, S. M., Keatinge, C. (2008). Diagnosis and treatment of mental disorders across the lifespan. Hoboken, NJ: John Wiley.
- Yamada T. (2012). Tachycardia. New York: Intech.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.