Diskuze v psychologii 2021, 3(2):54-61 | DOI: 10.5507/dvp.2022.001

Selected personality traits in relation to risk behaviour in adolescence

Anna Horáčková*, Katarína Banárová
Katedra psychologie FF UP, Křížkovského 10, 779 00 Olomouc, Česká republika

The aim of our research was to determine whether there is a statistically significant relationship between selected personal traits and risk behaviour of the lower secondary education (ISCED 2) pupils in the Olomouc region. The research was carried out using a quantitative methodology. The test battery was consisting of two standardized diagnostic tools - Substance Use Risk Profile Scale (SURPS; Woicik, Stewart, Pihl, & Conrod, 2009; Czech version Dolejš, Miovský, & Řehan, 2012) and The Scale of Risk Behaviour in Adolescence (VRCHA; Dolejš & Skopal, 2015). Respondents were chosen by random sampling. The average age of the respondents was 13,01 years (SD = 1,27).

Keywords: Risk Behaviour; Adolescence; VRCHA; SURPS; Personal Trait

Received: March 10, 2022; Revised: April 25, 2022; Accepted: April 26, 2022; Prepublished online: April 26, 2022; Published: March 22, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Horáčková A, Banárová K. Selected personality traits in relation to risk behaviour in adolescence. Diskuze v psychologii. 2021;3(2):54-61. doi: 10.5507/dvp.2022.001.
Download citation

References

  1. Bendl, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova.
  2. Bolland, J. (2003). Hopelessness and risk behaviour among adolescents living in highpoverty inner-city neighbourhoods. Journal of Adolescence, 26, 145-158. DOI: 10.1016/S0140-1971(02)00136-7 Go to original source...
  3. Český statistický úřad. (2020). Školy a školská zařízení - školní rok 2019/2020. Získáno 16. listopadu 2020 z: https://www.czso.cz/csu/czso/skoly-a-skolska-zarizeni-skolnirok-20192020
  4. Čerešník, M. (2016b). Osobnostné vlastnosti dospievajúcich v kontexte produkcie rizikového správania. In E. Maierová, L. Viktorová & M. Dolejš. PhD Existence VI. Výzkum vs. prax: Česko-slovensko psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (132-146). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  5. Čerešník, M., Tomšik, R., Dolejš, M., & Suchá, J. (2018). Impulzivita ako prediktor rizikového správania adolescentov. Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi, 62(5), 503-512.
  6. Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  7. Dolejš, M., & Orel, M. (2017). Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  8. Dolejš, M., & Skopal, O. (2015). Výskyt rizikového chování u adolescentů Dolejš a Skopal (VRCHA). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  9. Dolejš, M., Miovský, M., & Řehan, V. (2012). Testová příručka ke škále osobnostních rysů představujících riziko z hlediska užívání návykových látek (Surps - Substance Use Risk Profile Scale). Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga.
  10. Dolejš, M., Skopal, O., & Suchá, J. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Dolejš, M., Zemanová, V., & Vavrysová, L. (2017). Standardizační studie na populaci českých adolescentů ve věku 11-19 let z roku 2017 (nepubl.). In M. Dolejš & M. Orel, Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování (59). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  12. Dryfoos, J. G. (1990). Adolescents at risk: Prevalence and prevention. Oxford University Press. In R. P. Weissberg, M. Caplan, & R. L. Harwood (1991), Promoting competent young people in competence-enhancing environments: A systems-based perspective on primary prevention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59(6), 830-841. DOI: 10.1037/0022-006x.59.6.830. Go to original source...
  13. Hansen, E. B., & Breivik, G. (2001). Sensation seeking as a predictor of positive and negative risk behaviour among adolescents. Personality and Individual Differences, 30(4), 627-640. DOI: 10.1016/s0191-8869(00)00061-1. Go to original source...
  14. Holeček, V. (1997). Agresivita a šikana mezi dětmi. Plzeň: Pedagogické centrum.
  15. Hosáková, J., Hlubková, Z., & Hypšová, M. (2018). Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy, 1(1), 31-37. DOI: 10.25142/osp.2018.003. Go to original source...
  16. Chomynová, P., Csémy, L., & Mravčík, V. (2020). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) 2019. Zaostřeno, 6(5), 1-20.
  17. Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jåstad, A., & Cosma, A. (2020). Spotlight on adolescent health and well- -being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada, 1. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. Go to original source...
  18. Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.
  19. Jessor, R. (1998). New perspectives on adolescent risk behavior. Cambridge: University Press. Go to original source...
  20. Jessor, R. (1991). Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding and action. Journal of Adolescent Health, 12(8), 597-605. DOI: 10.1016/1054-139x(91)90007-k. Go to original source...
  21. Jessor, R., & Jessor, S. L. (1977). Problem behavior and psychosocial development: A longitudinal study of Youth. New York: Academic Press.
  22. Kabíček, P., Csémy, L., & Hamanová, J. (2014). Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton.
  23. Karabec, Z. (1996). Heslo Delikventní chování. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
  24. Kollerová, L., Pospíšilová, A., & Janošová, P. (2020). Šikanování na školách. Praha: Psychologický ústav Akademie věd ČR.
  25. Kyasová, M. (2003). Kouření cigaret a další formy rizikového chování adolescentů. Československá psychologie, 47(1), 56-64.
  26. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualizované vydání). Praha: Grada.
  27. Lazarová, B. (2008). Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie, 52(5), 480-492.
  28. Macek, P. (2003). Adolescence (2., upr. vyd.). Praha: Portál
  29. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., & Novák, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova & Togga.
  30. Miovský, M., Šťastná, L., & Řehan, V. (2004). Aktuální přehled stavu užívání konopných drog v České republice z perspektivy školních a celopopulačních studií. Psychiatrie, 8(3), 196-201.
  31. Naragon-Gainey, K., & Watson, D. (2012). Personality, Structure. Encyclopedia of Human Behavior, 90-95. DOI: 10.1016/B978-0-12-375000-6.00275-5. Go to original source...
  32. Newcomb, M. D. (1995). Identifying high-risk youth: prevalence and patterns of adolescent drug abuse. In M. Miovský et al. (2012). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (59). Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. Go to original source...
  33. Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.
  34. Říčan, P., & Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
  35. Shoemaker, D. J. (1996). Theories of delinquency: an examination of explanations of delinquent behavior (3rd ed.). Oxford University Press. In V. Smékal & P. Macek (2002), Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty (194-195). Brno: Barrister & Principal.
  36. Skopal, O., & Dolejš, M. (2014). Školní dotazníková studie o návykových látkách, dalších formách rizikového chování a osobnostních charakteristikách adolescentů. Adiktologie, 14(1), 54-65.
  37. Skopal, O., Dolejš, M., & Suchá, J. (2014). Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého.
  38. Smékal, V. (2009). Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání (3., opr. vyd.). Brno: Barrister & Principal.
  39. Šafářová, M. (2002). Rizikové chování v adolescenci. In V. Smékal & P. Macek (Eds.), Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty (191-208). Brno: Barrister & Principal.
  40. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál
  41. Univerzita Palackého v Olomouci (14. prosince 2017). Psychologové UP upozorňují na nárůst delikventního chování českých adolescentů [tisková zpráva]. Získáno 20. listopadu 2020 z: https://persona.upol.cz/download/psychologove-up-upozornuji-na-narustdelikventniho-chovani-ceskych-adolescentu/
  42. Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. 1. Praha: Karolinum.
  43. VandenBos, G. R. (2015). APA dictionary of psychology (2nd ed.). American Psychological Association. Go to original source...
  44. Woicik, P. A., Stewart, S. H., Pihl, R. O., & Conrod, P. J. (2009). The substance use risk profile scale: A scale measuring traits linked to reinforcement-specific substance use profiles. Addictive Behaviors, 34(12), 1042-1055. DOI: 10.1016/j.addbeh.2009.07.001 Go to original source...
  45. Zuckerman, M. (1994). Behavioral Expressions and Biosocial Bases of Sensation Seeking. Cambridge: University Press.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.