Diskuze v psychologii 2019, 1(1):9-16 | DOI: 10.5507/dvp.2019.003
A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsary school attendance with the children who enter the primary education
- 1 Katedra psychologie FF UP, Křížkovského 10, Olomouc
- 2 Pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum Olomouckého kraje, Olomouc
- 3 Pedagogicko-psychologická poradna, Bruntál, p. o.
The introductory paragraphs of this article deal with the problems of school readiness and the postponement of compulsory school attendance. We define the concept of school readiness, which criteria it comprises of and how we can test it. The root cause of the immaturity lies in the deficiencies within the educational environment, the somatic development, the neurotic development and the early CNS damage. Request for the postponement of compulsory school attendance has been according to the CSI (2013) unchanged since 2011/2012, the favorable result receives 22.8 % of the preschoolers. The research project that serves as the basis of this article was carried out with 301 children in 2014 and other 1518 children underwent a psychological assessment which was performed in 2003, 2008 and 2013. The findings revealed that individual subscales of The Orientation Test of School Readiness (OTSZ) are in moderately strong relationship and their relation to the overall score of OTSZ is also highly dependent (in both forms of the questionnaire). The children who do not receive the approval of postponement achieve better results in all given tasks than the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance. The correct pencil grip had 34% of children during the psychological assessment in 2003, 35 % of children in 2008 and 40 % in 2013. The topic of the discussion is definitely an unrepresentative unit in view of the reference population within the territory of the Czech Republic. This limitation was offset by a thorough analysis of the archival data that were collected within the two Educational and Psychological Counselling Centers and from the several hundred respondents (reports). The research has confirmed that the OTSZ methods and the Reversal Test (RT) may serve as a quality psycho-diagnostic tool when deciding on the postponement of compulsory school attendance and we can say they provide quality prediction of the school success.
Keywords: school readiness; postponement of compulsory school attendance; Edfeldt's Reversal Test; Jirásek-Kern's The Orientation Test of School Readiness
Received: February 22, 2019; Accepted: August 14, 2019; Published: October 1, 2019 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2012/2013. Získáno z http://www.csicr.cz/getattachment/dbb46d47-e52b-49ba-915f-b47cdb82cae4
- Edelsberger, L., & Kábele, F. (1988). Speciální pedagogika pro učitele prvního stupně základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Edfeldt, A. W. (1992). Reverzný test - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika.
- Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. (2012). Analýza výsledků šetření v PPP. Získáno z http://www.ippp.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=311&Itemid=323
- Jirásek, J. (1992). Orientační test školní zralosti - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika.
- Karpíšková, J. (2010). Školní zralost. (Nepublikovaná bakalářská práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Kollárik, K. (1974). Prispevok k otázke spoľahlivosti testov pripravenosti na školu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 3, 247-252.
- Kollárik, K. (1978). Školské výsledky žiakov v závislosti od úrovne pripravenosti na školu. In: L. Ďurič a kol., Psychológia a škola VI. Bratislava: SPN.
- Komplexní vzdělávací centrum Montessori. (2011). Diagnostika školní zralosti u dětí předškolního věku v běžné mateřské škole v porovnání s mateřskou školou Montessori. Získáno z http://www.slunicko-montessori.cz/diagnostika-skolni-zralosti.
- Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Pedagogicko-psychologická poradna Frýdek-Místek. (2011). Školní zralost. Získáno z http://www.pppfm.cz/ skolni_zralost.html.
- Schürerová, L. (1997). Zkušenosti s Edfeldtovým Reversním testem a adaptovaným Reversním testem. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 3, 235-245.
- Součková, Z. (2011). Připravenost dětí předškolního věku na vstup do základní školy. (Nepublikovaná diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.
- Šálková, J. (2013). Příčiny odkladu školní docházky. (Nepublikovaná diplomová práce). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Šmelová, E., Petrová, A., & Plevová, I. (2011). Reflexe dílčích výsledků z výzkumné studie zaměřené na připravenost k zahájení povinné školní docházky. In: T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (333-337). Brno: Masarykova univerzita.
Go to original source...
- Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
- Vildová, L. (2011). Školní zralost a diagnostika. (Nepublikovaná bakalářská práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Zajícová, V. (2008). Školní zralost dítěte při nástupu do ZŠ. (Nepublikovaná diplomová práce). Masarykova univerzita v Brně.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.