Diskuze v psychologii 2024, 6(1):9-16 | DOI: 10.5507/dvp.2025.003
Dispozície kritického myslenia vo vzťahu k akademickej úspešnosti
- Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva, UKF, Kraskova 1, Nitra 949 01, Slovensko
Kritické myslenie je považované za kľúčovú zručnosť 21. storočia. Považuje sa za jeden z hlavných komponentov adaptácie na každodenné situácie, ale jeho vzťah k akademickej úspešnosti stále nie je úplne jednoznačný. Cieľom štúdie bolo skúmanie vzťahu dvoch aspektov akademickej úspešnosti (AU) (osobná AU, prospechová AU) a dispozícií kritického myslenia (KM). Ďalším cieľom bolo zistiť, či dispozície KM predikujú AU. Výskumnú vzorku tvorilo 110 študentov psychológie. Osobnú AU sme merali dotazníkom CLEI (Newton et al., 2008), prospechovú AU prostredníctvom priemeru známok za predchádzajúci semester. Dispozície KM sme zisťovali Škálou dispozícií kritického myslenia (Sosu, 2013). Výsledky poukázali na významný pozitívny vzťah medzi dispozíciami KM a osobnou AU v sumárnych skóre, ale aj takmer vo všetkých dimenziách oboch premenných. Medzi dispozíciami KM a prospechovou AU sme nepreukázali žiadny vzťah. Dispozície KM významne predikovali osobnú AU.
Klíčová slova: dispozície kritického myslenia, prospechová akademická úspešnosť, osobná akademická úspešnosť
Critical thinking dispositions in relation to academic success
Critical thinking is considered a key skill of the 21st century. It is regarded as one of the main components of adaptation to everyday situations; however, its relationship with academic success remains unclear. The aim of this study was to examine the relationship between two aspects of academic success (AS) (personal AS, achievement AS) and critical thinking dispositions (CT). Another objective was to determine whether CT dispositions predicts AS. The research sample consisted of 110 psychology students. Personal AS was measured using the CLEI questionnaire (Newton et al., 2008), while achievement AS was assessed through the grade point average from the previous semester. CT dispositions were measured using the Critical Thinking Disposition Scale (Sosu, 2013). The results indicated a significant positive relationship between CT dispositions and personal AS in overall scores, as well as in almost all dimensions of both variables. No relationship was found between CT dispositions and achievement AS. CT dispositions predicted significantly personal AS.
Keywords: critical thinking dispositions, achievement academic achievement, personal academic achievement
Vloženo: 25. březen 2025; Revidováno: 1. duben 2025; Přijato: 1. duben 2025; Zveřejněno online: 20. říjen 2025; Zveřejněno: 21. říjen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Al-Zarfi, A. J. K., Qalavandi, H., Hosni, M. (2024). The Effect of E-Learning on Academic Progress, Critical Thinking, Higher Thinking and Student Satisfaction with the Mediating Role of Academic Self-Efficacy, Learning Motivation and Student Participation. Kurdish Studies, 12(1), 4935-4951.
- Alyahyan, E. Düştegör, D. (2020). Predicting Academic Success in Higher Education: Literature Review and Best Practices. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(3). https://doi.org/10.1186/s41239-020-0177-7
Přejít k původnímu zdroji...
- Bacon, D. R., Bean, B. (2006). GPA in research studies: An invaluable but neglected opportunity. Journal of Marketing Education, 28(1), 35-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bavoľár, J., Ferjenčík, J., Kačmár, P., (2021). Pokročilé štatistické metódy v behaviorálnych a sociálnych vedách. Košice: UPJŠ v Košiciach, Filozofická fakulta. 460 s. ISBN 978-80-574-0021-9.
- Cansoy, R., Türkoglu, M. E. (2017). Examining the Relationship between Pre-Service Teachers' Critical Thinking Disposition, Problem Solving Skills and Teacher Self-Efficacy. International Education Studies, 10(6), 23-35.
Přejít k původnímu zdroji...
- Celik, I., Sariçam, H., Sakiz, H., Ilbay, A. İ. (2015). The link between critical thinking dispositions and life satisfaction among university students: The mediating role of meaning in life. Ozean Journal of Social Science, 8(3), 121-138.
- Dweck, C. S., Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
Přejít k původnímu zdroji...
- EHEA. (2024). Ministerial Conference. [online]. Dostupné na internete: https://ehea.info/Immagini/ Tirana-Communique.pdf
- Eom, S., Choi, Y. J., Lee, B. H. (2019). The influence of problem-solving ability and critical thinking on the major satisfaction of dental hygiene student-focused on mediating effects of critical Thinking. Journal of the Korea Convergence Society, 10(12), 151-158.
- Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Newark, DE: American Philosophical Association.
- Facione, P. A. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal logic, 20(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Fong, C. J., Kim, Y., Davis, C. W., Hoang, T., Kim, Y. W. (2017). A meta-analysis on critical thinking and community college student achievement. Thinking Skills and Creativity, 26, 71-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fryer Jr, R. G., Levitt, S. D., List, J., Sadoff, S. (2022). Enhancing the efficacy of teacher incentives through framing: A field experiment. American Economic Journal: Economic Policy, 14(4), 269-299.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hatos, A., Gyarmati, B.F. (2023). The reliability of self-reported GPA in educational research: a comparison of self-reported and officially recorded data. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 15(4), 159-177. https://doi.org/10.18662/rrem/15.4/786
Přejít k původnímu zdroji...
- Jayanthi, S. V., Balakrishnan, S., Ching, A. L. S., Latiff, N. A. A., Nasirudeen, A. M. A. (2014). Factors contributing to academic performance of students in a tertiary institution in Singapore. American Journal of Educational Research, 2(9), 752-758.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kahu, E., Nelson, K., Picton, C. (2017). Student interest as a key driver of engagement for first year students. Student Success, 8(2), 55-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim, E., Newton, F. B., Downey, R. G., Benton, S. L. (2010). Personal factors impacting college student success: Constructing college learning effectiveness inventory (CLEI). College Student Journal, 44(1), 112-126.
- Kim, H., Lee, E. K., Park, S. Y. (2015). Critical thinking disposition, self-efficacy, and stress of Korean nursing students. Indian Journal of Science and Technology, 8(18), 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuh, G. D., Kinzie, J. L., Buckley, J. A., Bridges, B. K., Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: A review of the literature (Vol. 8). Washington, DC: National Postsecondary Education Cooperative.
- Landa-Blanco, M., Cortés-Ramos, A. (2021). Psychology students' attitudes towards research: the role of critical thinking, epistemic orientation, and satisfaction with research courses. Heliyon, 7(12).
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, S. Y., Kang, S. J. (2020). The effects of team-based learning education on critical thinking, interpersonal relationships, self-leadership and academic major satisfaction. International Journal of Elderly Welfare Promotion and Management, 4(1), 7-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lukačková, E., Šeboková, G. (2024). Vzťah kritického myslenia a akademického úspechu u študentov vysokých škôl. Pomáhajúce profesie, 7(2), 22-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lv, X., Ma, J., Brinthaupt, T. M., Zhao, S., Ren, X. (2022). Impacts of university lockdown during the coronavirus pandemic on college students' academic achievement and critical thinking: A longitudinal study. Frontiers in Psychology, 13, 995784.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meijer J. (2001). Stress in the relation between trait and state anxiety. Psychological reports, 88(3 Pt 2), 947-964. https://doi.org/10.2466/pr0.2001.88.3c.947
Přejít k původnímu zdroji...
- Moore, B. N., Parker, R. (2012). Critical thinking. McGraw-Hill.
- Moss, B. G., Yeaton, W. H. (2015). Failed warnings: Evaluating the impact of academic probation warning letters on student achievement. Evaluation Review, 39(5), 501-524.
Přejít k původnímu zdroji...
- Newman, D. B., Nezlek, J. B. (2019). Private self-consciousness in daily life: Relationships between rumination and reflection and well-being, and meaning in daily life. Personality and individual differences, 136, 184-189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Newton, F. B., Kim, E., Wilcox, D., Beemer, N., Johnson, A., Tseng, W. C., Benton, S. (2008). Administration and scoring manual for the college learning effectiveness inventory (CLEI). Kansas State University, Manhattan.
- Orhan, A. (2022). The relationship between critical thinking and academic achievement: A meta-analysis study. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 283-299.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ostermann, T., Pawelkiwitz, M., Cramer, H. (2022). The influence of mindfulness-based interventions on the academic performance of students measured by their GPA. A systematic review and meta-analysis. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 16, 961070.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pai, H. C., Eng, C. J. (2013). The relationships among critical thinking disposition, caring behavior, and learning styles in student nurses. Open Journal of Nursing, 3, 249-256. doi: 10.4236/ojn.2013.32034.
Přejít k původnímu zdroji...
- Park, J. H., Bae, S. H. (2022). Emergency Nurses' Critical Thinking Disposition, Problem Solving Ability, and Triage Competency. Journal of muscle and joint health, 29(2), 124-132.
- Partido, B. B., Soto, I. (2019). Association between critical thinking and academic performance in dental hygiene students. Journal of Dental Education, 83(1), 32-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richardson, M., Abraham, C., Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological bulletin, 138(2), 353.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ross, D., Loeffler, K., Schipper, S., Vandermeer, B., Allan, G. M. (2013). Do scores on three commonly used measures of critical thinking correlate with academic success of health professions trainees? A systematic review and meta-analysis. Academic Medicine, 88(5), 724-734.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sosu, E. M. (2013). The development and psychometric validation of a Critical Thinking Disposition Scale. Thinking skills and creativity, 9, 107-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sternberg, R. J. (1986). Critical Thinking: Its Nature, Measurement, and Improvement.
- Tasgin, A., Dilek, C. (2023). The mediating role of critical thinking dispositions between secondary school student's self-efficacy and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, 50, 101400.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tong, L. K., Au, M. L., Li, Y. Y., Ng, W. I., Wang, S. C. (2023). The mediating effect of critical thinking between interest in learning and caring among nursing students: a cross-sectional study. BMC nursing, 22(1), 30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, C., Wu, SY., Nie, YZ. et al. Open-mindedness trait affects the development of intercultural communication competence in short-term overseas study programs: a mixed-method exploration. BMC Med Educ 22, 219 (2022). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03281-2
Přejít k původnímu zdroji...
- WEF, (2025). The Global Risk Report 2025. Dostupné online: https://reports.weforum.org/docs/WEF_Global_Risks_Report_2025.pdf
- Whitney, E. M., Aleksejuniene, J., Walton, J. N. (2016). Critical thinking disposition and skills in dental students: development and relationship to academic outcomes. Journal of Dental Education, 80(8), 948-958.
Přejít k původnímu zdroji...
- Williams, R. L. (2003). Critical thinking as a predictor and outcome measure in a large undergraduate educational psychology course. (Report No. TM-035-016). Knoxville, TN: University of Tennessee. (ERIC Document Reproduction Service No. ED478075)
- Wisco, B. E., Plate, May, C. L, Aldao, A. (2018). A latent profile analysis of repetitive negative thinking: Distinguishing ruminators from worriers. Journal of Experimental Psychopathology, 9(4). https://doi.org/10.1177/2043808718811428
Přejít k původnímu zdroji...
- York, T. T., Gibson, Ch., Rankin, S. (2015). Defining and Measuring Academic Success. Practical Assessment, Research, and Evaluation: 20 (5).
- Yüce, E. (2023). Critical thinking, autonomous learning, and academic grit among preservice EFL teachers. Thinking Skills and Creativity, 50, 101382.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.