Diskuze v psychologii 2022, 4(2):84-91 | DOI: 10.5507/dvp.2023.008

Zamrznuté ciele v kontexte vývinových charakteristík obdobia nastupujúcej dospelosti

Michaela Muchová

Ciele, o ktoré sa osoba aktívne neusiluje, ale zároveň sa ich ani nevzdáva, nazývame zamrznuté ciele (Davydenko et al., 2019). Cieµom výskumu bolo preskúma» zamrznuté ciele v kontexte vývinového obdobia nastupujúcej dospelosti. Výskumu sa zúčastnilo 345 respondentov vo veku od 18 do 29 rokov s priemerným vekom 22,59 rokov (SD = 2,57). Zamrznuté ciele sa vyznačovali niľąím záväzkom a niľąou cieµovou sebaúčinnos»ou v porovnaní s aktívnymi cieµmi. Cieµová sebaúčinnos» negatívne korelovala s nestabilitou/negativitou v prípade zamrznutých aj aktívnych cieµov. Pozitívne vz»ahy boli nájdené medzi cieµovou sebaúčinnos»ou a exploráciou identity pri zamrznutých cieµoch a medzi cieµovou sebaúčinnos»ou a experimentovaním pri aktívnych cieµoch. ®iadna z vývinových charakteristík nemoderovala vz»ah medzi typom cieµa (zamrznutý vs. aktívny) a vybranými cieµovými charakteristikami (záväzok k cieµu, cieµová sebaúčinnos»).

Klíčová slova: zamrznuté ciele; aktívne ciele; záväzok k cieµu; cieµová sebaúčinnos»; nastupujúca dospelos»

Frozen goals in the context of the developmental characteristics of emerging adulthood

Frozen goals are goals that a person neither actively strives for, nor gives up on (Davydenko et al., 2019). The aim of this paper was to examine frozen goals in the context of the developmental period of emerging adulthood. 345 respondents aged 18-29 took part in the research with an average age of 22.59 years (SD = 2.57). Frozen goals were characterized by lower goal commitment and lower goal self-efficacy compared to active goals. Goal self-efficacy negatively correlated with instability/negativity for both frozen and active goals. Positive correlations were shown between goal self-efficacy and identity exploration in frozen goals and between goal self-efficacy and experimentation in active goals. The relationship between goal type (frozen vs. active) and chosen goal characteristics (goal commitment, goal self-efficacy) was not moderated by any of the developmental characteristics.

Keywords: frozen goals; active goals; goal commitment; goal self-efficacy; emerging adulthood

Vloľeno: 20. duben 2023; Revidováno: 12. srpen 2023; Přijato: 27. srpen 2023; Zveřejněno: 22. listopad 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Muchová M. Zamrznuté ciele v kontexte vývinových charakteristík obdobia nastupujúcej dospelosti. Diskuze v psychologii. 2022;4(2):84-91. doi: 10.5507/dvp.2023.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arnett, J. J. (2005). The developmental context of substance use in emerging adulthood. Journal of drug issues, 35(2), 235-254. https://doi.org/10.1177/002204260503500202 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Arnett, J. J. (2018). Conceptual Foundations of Emerging Adulthood. In J. L. Murray & J. J. Arnett (Eds.), Emerging Adulthood and Higher Education: A New Student Development Paradigm (s. 11-24). Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Brandstätter, V., & Herrmann, M. (2016). Goal disengagement in emerging adulthood: The adaptive potential of action crises. International Journal of Behavioral Development, 40(2), 117-125. https://doi.org/10.1177/0165025415597550 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cross, S., & Markus, H. (1991). Possible selves across the life span. Human Development, 34(4), 230-255. https://doi.org/10.1159/000277058 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Davydenko, M., Werner, K. M., Milyavskaya, M., & Donnellan, M. B. (2019). Frozen goals: Identifying and defining a new type of goal. Collabra: Psychology, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.1525/collabra.194 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dickson, J. M., Moberly, N. J., & Kinderman, P. (2011). Depressed people are not less motivated by personal goals but are more pessimistic about attaining them. Journal of Abnormal Psychology, 120(4), 975-980. https://doi.org/10.1037/a0023665 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dietrich, J., Shulman, S., & Nurmi, J. E. (2013). Goal pursuit in young adulthood: The role of personality and motivation in goal appraisal trajectories across 6 years. Journal of Research in Personality, 47(6), 728-737. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2013.06.004 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Faas, C., McFall, J., Peer, J. W., Schmolesky, M. T., Chalk, H. M., Hermann, A., Chopik, W. J., Leighton, D. C., Lazzara, J., Kemp, A., DiLillio, V. & Grahe, J. (2020). Emerging adulthood MoA/IDEA-8 scale characteristics from multiple institutions. Emerging Adulthood, 8(4), 259-269. https://doi.org/10.1177/2167696818811192 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Gollwitzer, P. M. (1990). Action phases and mind-sets. In E. T. Higgins & R. M. Sorrentino (Eds.), Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior. (s. 53-92). Guilford Press.
  11. Heckhausen, H., & Gollwitzer, P. M. (1987). Thought contents and cognitive functioning in motivational versus volitional states of mind. Motivation and emotion, 11(2), 101-120. https://doi.org/10.1007/BF00992338 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Hill, P. L., Jackson, J. J., Roberts, B. W., Lapsley, D. K., & Brandenberger, J. W. (2011). Change you can believe in: Changes in goal setting during emerging and young adulthood predict later adult well-being. Social Psychological and Personality Science, 2(2), 123-131. https://doi.org/10.1177/1948550610384510 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hollenbeck, J., & Klein, H. K. (1987). Goal commitment and the goal setting process: Problems, prospects, and proposals for future research. Journal of Applied Psychology, 72(2), 212-220. https://doi.org/10.1037/0021-9010.72.2.212 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hubley, C., & Scholer, A. A. (2022). Melting COVID-frozen goals: How goal disengagement supports well-being during the COVID-19 pandemic. Motivation and Emotion, 46(6), 752-768. https://doi.org/10.1007/s11031-022-09959-w Přejít k původnímu zdroji...
  15. Klein, H. J., Cooper, J. T., Molloy, J. C., & Swanson, J. A. (2014). The assessment of commitment: Advantages of a unidimensional, target-free approach. Journal of Applied Psychology, 99(2), 222-238. https://doi.org/10.1037/a0034751 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Klein, H. J., Molloy, J. C., & Brinsfield, C. T. (2012). Reconceptualizing Workplace Commitment to Redress a Stretched Construct: Revisiting Assumptions and Removing Confounds. Academy of Management Review, 37(1), 130-151. https://doi.org/10.5465/amr.2010.0018 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kvasková, L., ©irůček, J., Jeľek, S., Hrubá, L., Lacinová, L., & Macek, P. (2020). Personal goals and identity of czech university students. Emerging Adulthood, 1-6. https://doi.org/10.1177/2167696820917813 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Luyckx, K., Lens, W., Smits, I., & Goossens, L. (2010). Time perspective and identity formation: Short-term longitudinal dynamics in college students. International Journal of Behavioral Development, 34(3), 238-247. https://doi.org/10.1177/0165025409350957 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Milyavskaya, M., & Werner, K. M. (2018). Goal pursuit: Current state of affairs and directions for future research. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 59(2), 163-175. https://doi.org/10.1037/cap0000147 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Niesta, D., & Elliot, A. (2009). Goals in the context of the hierarchical model of approach-avoidance motivation . In G. B. Moskowitz, H. Grant, (Eds.), The psychology of goals (s. 56-76). The Guilford Press.
  21. Nurmi, J.E., Salmela-Aro, K., & Koivisto, P. (2002). Goal importance, and related agency-beliefs and emotions during the transition from vocational school to work: Antecedents and consequences. Journal of Vocational Behavior, 60(2), 241-261. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1866 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Oettingen, G., & Gollwitzer, P. M. (2007). Goal setting and Goal Striving. In A. Tesser & N. Schwartz. (Eds.), Blackwell Handbook of Social Psychology: Intraindividual Processes (s. 329-347). Wiley Blackwell. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Pomaki, G., Karoly, P., & Maes, S. (2009). Linking goal progress to subjective well-being at work: The moderating role of goal-related self-efficacy and attainability. Journal of Occupational Health Psychology, 14(2), 206-218. https://doi.org/10.1037/a0014605 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Ranta, M., Dietrich, J., & Salmela-Aro, K. (2014). Career and romantic relationship goals and concerns during emerging adulthood. Emerging Adulthood, 2(1), 17-26. https://doi.org/10.1177/2167696813515852 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Reifman, A., Arnett, J. J., & Colwell, M. J. (2007). Emerging Adulthood: Theory, Assessment and Application. Journal of Youth Development, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.5195/jyd.2007.359 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Salmela-Aro, K., Aunola, K., & Nurmi, J.-E. (2008). Trajectories of Depressive Symptoms During Emerging Adulthood. European Journal of Developmental Psychology, 5(4), 439-465. https://doi.org/10.1080/17405620600867014 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Turner, J. J., Wilmoth, J. D., & Phillips, T. M. (2014). What do you want to accomplish in the next 10 years? The goals of emerging adults. Journal of Human Sciences and Extension, 2(3), 87-96. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Wrosch, C., Scheier, M. F., Carver, C. S., & Schulz, R. (2003). The importance of goal disengagement in adaptive self-regulation: When giving up is beneficial. Self and Identity, 2(1), 1-20. https://doi. org/10.1080/15298860309021 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.