PT Journal AU Malinkova, V Dolejs, M TI Vychovatele, nebo dozorci? Co adolescenti v detskem domove skutecne potrebuji ve vztahu s vychovatelem SO Diskuze v psychologii PY 2025 BP 26 EP 36 VL 6 IS 1 DI 10.5507/dvp.2025.004 DE vychovatel; adolescent; detsky domov; socialni opora AB V clanku predstavujeme vybrane vysledky kvalitativniho vyzkumu zamereneho na adolescenty v detskych domovech a na jejich vnimani psychologicke a socialni opory poskytovane okolim. Konkretne se zamerujeme na vychovatele, kteri byli nejcasteji zminovani jako poskytovatele prakticke opory, mene casto emocionalni, a celkove se ukazali jako duleziti cinitele ovlivnujici celkovou spokojenost adolescentu v tomto prostredi. Pojmenovavame vlastnosti a schopnosti oblibenych a neoblibenych vychovatelu z pohledu techto dospivajicich. Nastinujeme pohled odborniku na problematiku vztahu adolescent-vychovatel. Tyto zavery vychazi z celkove deseti polostrukturovanych interview realizovanych s dospivajicimi ve veku 15-20 let pochazejicimi z sesti detskych domovu v CR a ze dvou polostrukturovanych interview vedenych se dvema odborniky z oblasti dusevniho zdravi - psycholozkou a terapeutem. Zpracovani ziskanych dat probehlo formou tematicke analyzy. Zjistili jsme, ze prakticka socialni opora je u adolescentu vetsinou dobre zajistena, zatimco emocionalni opora mene. Odborna psychologicka opora je poskytovana spise vyjimecne, pricemz ji casto provazeji predsudky ci negativni zkusenosti dospivajicich. ER