PT - JOURNAL ARTICLE AU - Dolejš, Martin AU - Kolařík, Marek AU - Štefek, František AU - Piňos, Miroslav AU - Motlová, Kateřina AU - Kozáková, Lucie TI - Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují DP - 2019 Oct 1 TA - Diskuze v psychologii PG - 9--16 VI - 1 IP - 1 AID - 10.5507/dvp.2019.003 IS - 26948338 AB - Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.